{"vars":{{"pageTitle":"Tworzywa z recyklingu w samochodach. Fiat pokazuje, jak to się robi","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-motoryzacyjna","dyrektywa-unijna","fiat","gospodarka-obiegu-zamknietego","main","najnowsze","produkcja-samochodow","recykling","tworzywa-wtorne"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"3 lipca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740489}} }
300Gospodarka.pl

Fiat Grande Panda z recyklingu. Marka wykorzystała 140 kartonów po napojach na jeden samochód

Fiat jako pierwsza marka motoryzacyjna wprowadził na rynek samochód wykorzystujący materiały z recyklingu opakowań po żywności płynnej. Nowy model Grande Panda zawiera komponenty odpowiadające zużyciu 140 kartonów po napojach.

Nowy materiał, nowe zastosowanie

W modelu Grande Panda wykorzystano przetworzony surowiec pozyskany z warstw polietylenu i aluminium (polyAl), który powstaje w wyniku recyklingu aseptycznych opakowań po żywności płynnej. Materiał ten został użyty m.in. w konsoli środkowej, desce rozdzielczej i panelach drzwiowych. Wnętrze pojazdu zyskało także charakterystyczny niebieski odcień oraz delikatny metaliczny połysk – to efekt zawartości aluminium w tworzywie.

Zastosowany kompozyt nosi nazwę Lapolen Ecotek i opracowała go firma Lapo Compound. Materiał spełnia rygorystyczne normy jakościowe oraz zapewnia efektywność kosztową. To czyni go realną alternatywą dla standardowych tworzyw sztucznych.

Odpowiedź na zmiany regulacyjne i potrzeby rynku

Według przedstawicieli Fiata nowy model wpisuje się w filozofię „mniej znaczy więcej” – uproszczone, funkcjonalne wnętrze bez zbędnych elementów ozdobnych. Recyklingowy surowiec nie tylko wspiera środowisko, ale też odpowiada na założenia nowej dyrektywy unijnej dotyczącej pojazdów wycofywanych z eksploatacji. Przepisy te zakładają, że 25 proc. tworzyw sztucznych stosowanych w pojazdach musi pochodzić z recyklingu.

Z kolei Lapo Compound rozwija możliwości wykorzystania Lapolen Ecotek również poza branżą motoryzacyjną. Testowane są zastosowania w meblach ogrodowych i posadzkach przemysłowych.

Recykling napędza innowacje

Kinga Sieradzoń, wiceprezeska ds. zrównoważonego rozwoju w Tetra Pak, podkreśla, że Fiat Grande Panda to dowód na ogromny potencjał opakowań po napojach jako zasobu wtórnego.

– To efekt udanej współpracy. Działając wspólnie z firmami takimi jak Fiat czy Lapo Compound, a także angażując administrację i konsumentów, możemy wprowadzać zmiany systemowe, które poszerzą rynek dla materiałów z recyklingu – mówi Sieradzoń.

Z kolei Giuseppe Crisci, dyrektor generalny Lapo Compound, wskazuje na znaczenie tego wdrożenia jako dowodu na skuteczność gospodarki obiegu zamkniętego w praktyce.

Fiat Grande Panda trafiła już do sprzedaży w większości krajów europejskich. Poza Europą pojawi się do końca 2025 roku.


Polecamy także: