{"vars":{{"pageTitle":"Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["300klimat","elektromoblinosc","instytut-jagiellonski","motoryzacja","najnowsze","samochody-elektryczne","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"19 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":546605}} }
300Gospodarka.pl

Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym

Polski rynek sprzedaży samochodów elektrycznych będzie dynamicznie rósł w najbliższych latach, przewiduje Instytut Jagielloński. Nasz kraj może stać się hubem produkcyjnym tego sektora.

To wnioski z raportu IJ pod tytułem “Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce: Liderzy rynku, współpraca, wyzwania”.

Polska zajmuje korzystną pozycję w obszarze produkcji baterii, e-autobusów czy ładowarek. W dynamicznie rozwijającym się sektorze e-mobility, który z obecnych 1,4 proc. może odpowiadać za ok. 2,6-4 proc. PKB już w 2030 roku, a w roku 2040 za 3,9-5,2 proc., nasz kraj ma także szansę stać się hubem produkcyjnym pojazdów elektrycznych – mówi prezes Instytut Jagiellońskiego Marcin Roszkowski, cytowany w komunikacie.

Znaczny wzrost rynku

Szacunki IJ wskazują, że polski rynek sprzedaży samochodów elektrycznych w najbliższych czterech latach będzie wzrastał o 11 mld zł rocznie. W latach 2025‐2030 oraz 2030-2040 roczny wzrost wyniesie odpowiednio 20 mld zł i 32 mld zł, podano w raporcie.


Czytaj także: Zmierzch samochodów spalinowych to szansa dla gospodarki, która przyszła zbyt szybko


– W ujęciu skumulowanym da to łącznie ok. 464 mld zł. Oszacowana przez nas skumulowana wartość rynku ładowarek do 2040 roku to niemal 43 mld zł – czytamy dalej.

Eksperci Instytutu są przekonani, że produkcja samochodów elektrycznych ma szansę stać się jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki. Inwestycje w tym sektorze mogą przyczynić się do utworzenia ok. 21 000 nowych miejsc pracy w Polsce do 2030 roku.

Z uwagi na powiązania sektora motoryzacji z branżami pokrewnymi, wzrostu zatrudnienia można spodziewać się też w branży serwisu i naprawy pojazdów elektrycznych (2 000 nowych miejsc pracy). Również w sektorze budowy infrastruktury energetycznej (7 000 nowych miejsc pracy).

Skala inwestycji w sektorze elektromobilności w Polsce to ok. 4,4 mld euro. Zdecydowana większość to inwestycje kapitału zagranicznego. Główni inwestorzy to Korea Płd., Japonia i Belgia. Wartość inwestycji chińskich w polski sektor elektromobilności jest relatywnie niewielka i wynosi ok. 2,4 proc. całości (ok. 106 mln euro).

Wpływ na system energetyczny

Rozwój elektromobilności ma wpływ także na sektor energetyczny, w szczególności na sieci. Zdaniem ekspertów, proces transformacji energetycznej należy koordynować tak, aby zapewnić niskoemisyjne moce wytwórcze, bezpieczną pracę systemu i integrację rozproszonych zasobów energetycznych.

Prognozy Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE) wskazują, że zapotrzebowanie na energię elektryczną z sektora elektromobilności nie powinny stanowić znaczącego obciążenia dla krajowego systemu.

Biorąc pod uwagę wyzwania transformacji energetycznej, warto wskazać, że wykorzystanie rozproszonych baterii samochodów elektrycznych jako zagregowanego magazynu energii może być konkurencyjnym kosztowo rozwiązaniem względem wielkoskalowych magazynów bateryjnych wspomagających pracę KSE – mówi współautor raportu Kamil Moskwik.

Wynika to m.in. z faktu, że nakłady na pozyskanie pojemności magazynowych są ponoszone przez wielu rozproszonych użytkowników systemu, już w cenie zakupu samochodu. Korzystanie z rozproszonych baterii pojazdów elektrycznych na potrzeby wsparcia systemu elektroenergetycznego jest jednak nadal mało rozpowszechnione.

Oprac. Kamila Wajszczuk

Polecamy też: