{"vars":{{"pageTitle":"Scrollowanie pogłębia, a nie zabija nudę. Oto nowe badania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["koncentracja","main","media-spolecznosciowe","najnowsze","nuda","platformy-streamingowe","smartfon","video"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"25 sierpnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":722196}} }
300Gospodarka.pl

Scrollowanie pogłębia, a nie zabija nudę. Oto nowe badania

Często próbujemy zabić nudę przeglądaniem krótkich nagrań online w social mediach lub na platformach streamingówych. Efekt jest jednak odwrotny. Naukowcy udowodnili, że scrollowanie jednego video za drugim prowadzi do większego poczucia nudy.

Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Toronto Scarborough pokazało związek między przeglądaniem krótkich filmów online a uczuciem znudzenia. Wyniki sugerują, że częste przełączanie się między filmami lub przewijanie ich do przodu i do tyłu wbrew powszechnemu przekonaniu zwiększa poczucie nudy. Mowa o materiałach publikowanych w serwisach takich, jak TikTok, YouTube, Netflix, a także na innych platformach.

Autorzy badania wyjaśniają, że nuda jest ściśle powiązana z uwagą. Zatem ciągłe przełączanie się między jednym video a drugim prowadzi do mniejszego zaangażowania w treść, co z kolei skutkuje chęcią poszukiwania czegoś bardziej interesującego, ale w efekcie zwiększa uczucie nudy.

Zespół badawczy przeprowadził siedem eksperymentów z udziałem ponad 1200 uczestników. Wstępne wyniki wykazały, że ludzie mają tendencję do częstszego przełączania się między filmami, gdy oceniają treść jako bardziej nudną.


Zobacz też: Scrollowanie w sypialni: Polacy idą z telefonem do łóżka. I bez poczucia winy


Recepta na nudę: więcej uwagi

Jeden z eksperymentów wykazał, że uczestnicy czuli się bardziej znudzeni, gdy mieli możliwość przewijania filmu lub przełączania się między różnymi klipami, w porównaniu do sytuacji, gdy oglądali jeden dłuższy film bez możliwości ingerencji. Efekt ten zaobserwowano zarówno w przypadku filmów dostarczonych przez badaczy, jak i tych wybranych samodzielnie przez uczestników z platformy YouTube.

Jednak w późniejszych eksperymentach, przeprowadzonych na szerszej grupie wiekowej, nie zaobserwowano tak wyraźnych różnic w poziomie nudy między oglądaniem krótkich, przełączanych filmów a jednym dłuższym. Może to być związane z różnicami demograficznymi i nawykami w konsumpcji mediów cyfrowych przez osoby w różnym wieku.
Badania pokazują, że chociaż ludzie przewijają filmy, aby uniknąć nudy, to zachowanie to może w rzeczywistości sprawić, że poczują się bardziej znudzeni.

Wnioski z tych badań ujawniają nową perspektywę na nasze interakcje z mediami cyfrowymi. Badacze sugerują, aby w erze krótkich form wideo, do zniwelowania nudy poświęcać więcej czasu na pojedyncze treści.

Czytaj także: