{"vars":{{"pageTitle":"Ministerstwo Finansów szacuje na ten rok rekordowe wpływy z podatku bankowego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news","wykres-dnia"],"pageAttributes":["300research","ministerstwo-finansow","podatek-bankowy","podatki","raporty"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"13 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":107266}} }
300Gospodarka.pl

Ministerstwo Finansów szacuje na ten rok rekordowe wpływy z podatku bankowego

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, do których dotarła 300Gospodarka, resort planuje na 2021 rok rekordowo wysokie wpływy z tytułu podatku bankowego. To może być niemal 5 mld zł.

Podatek bankowy funkcjonuje w polskim systemie finansowym od marca 2016 roku. Od tego czasu do końca 2020 roku instytucje finansowe działające w Polsce przekazały do budżetu państwa z jego tytułu prawie 22 miliardy złotych. Zaskakująco w 2020 r., gdy wiele branż ledwo wiązało koniec z końcem, sektor finansowy odprowadził taki sam podatek bankowy, jak rok wcześniej. Zgodnie z prognozami MF, do których dotarliśmy, w 2021 r. wpływy budżetu z tego tytułu mają być jeszcze większe, sięgając 4,87 mld zł. Dane te analizuje najnowszy raport 300RESEARCH, agendy analitycznej 300Gospodarki, pt. „Podatek bankowy. Jak zmienić zasady, by wyrównać prawa i obowiązki płatników„.

Oto jak wyglądały wpływy budżetowe w poszczególnych latach i prognoza ministerstwa finansów na rok 2021.

Jak podaje Ministerstwo Finansów, w latach 2017, 2018 i 2019 podatek bankowy każdorazowo stanowił około 1,2 proc. całkowitych podatkowych dochodów budżetowych.

Podatek bankowy – mimo relatywnie niewielkiego wpływu na budżet państwa – jest bardzo istotnym obciążeniem dla płatników, dlatego domagają się dyskusji na temat możliwych zmian i rekonstrukcji podatku. Warto przypomnieć, że podatek bankowy nie zwalnia z opłaty podatku dochodowego.

W przypadku banków (odpowiadają za 85 proc. dotychczasowych dochodów z podatku bankowego) obciążenia podatkowe z tego tytułu są zdecydowanie bardziej dotkliwe niż składki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, którego zadaniem jest zabezpieczanie depozytów klientów banków (pełni rolę stabilizatora sektora, którą w większości europejskich krajów pełni podatek bankowy).

Porównanie obciążeń sektora bankowego:

Podatek bankowy płacą także firmy pożyczkowe, jeśli przekraczają próg 200 mln zł aktywów. W praktyce pułap ten osiąga garstka – w 2019 roku zaledwie dziewięć firm pożyczkowych z 40, które prowadzą działalność było zobligowanych do zapłaty tej daniny.

Również w przypadku tej branży dysproporcje w obciążeniach płatników są istotne – w 2019 roku za ponad połowę całkowitych wpływów z sektora pożyczkowego (około 20 mln zł) odpowiadał lider branży – Provident Polska.

Firmy pożyczkowe podkreślają skalę problemu nierównego traktowania instytucji finansowych, o czym pisaliśmy wczoraj. Organizacje branżowe począwszy od Związku Banków Polskich, przez Konfederację Lewiatan, skończywszy na Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych wskazują zaś na konieczność zmian w konstrukcji podatku bankowego, na wielu płaszczyznach. Ich opinie i rekomendacje przedstawia szeroko raport Podatek bankowy. Jak zmienić zasady by wyrównać prawa i obowiązki płatników„. 

Pytanie, czy w obliczu ogromnych wydatków na reaktywację gospodarki zagrożonej pandemią i zaplanowanych rekordowych wpływów budżetowych na ten rok ustawodawca podejmie jakiekolwiek starania, aby pójść im na rękę.