{"vars":{{"pageTitle":"Sieci handlowe zarabiają coraz więcej. Mimo kryzysu gospodarczego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["aldi","amazon","deloitte","global-powers-of-retailing-top-250","kaufland","lidl","main","najnowsze","ranking","sieci-detaliczne","walmart"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"7 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":506694}} }
300Gospodarka.pl

Sieci handlowe zarabiają coraz więcej. Mimo kryzysu gospodarczego

Jakie zyski mają sieci handlowe? Im pandemia, inflacja, rosnące ceny energii i koszty pracy nie są straszne. Potrafią mnożyć swoje zyski mimo niesprzyjających warunków. Piszemy, która z nich w ubiegłym roku zarobiła najwięcej.

Raport „Global Powers of Retailing 2023. Revenue growth and continued focus on sustainability” przygotowany przez firmę doradczą Deloitte pokazuje kondycję największych światowych sieci detalicznych.

Aby znaleźć się w zestawieniu firma musiała osiągnąć przychód o wartości co najmniej 4,5 mld dolarów. Łącznie wpływy ze sprzedaży detalicznej dla 250 największych przedsiębiorstw wyniosły 5,7 biliona dolarów, co w przybliżeniu oznacza średnio 22,6 mld dolarów na firmę. Detaliści z rankingu Deloitte zanotowali marżę zysku netto na poziomie 4,3 proc., zatem o jeden punkt procentowy więcej niż przed rokiem.

Amerykanie na podium

Okazuje się, że trzej najlepsi sprzedawcy utrzymali swoje pozycje. Tak jak w poprzednich latach, liderem jest amerykański gigant Walmart. Jego przychody w minionym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2022 r.) wzrosły o 2,4 proc. Walmart obsługuje obecnie ponad 8 tys. punktów odbioru i 6 tys. punktów dostawy. W ubiegłym roku firma wydała 3,3 mld dolarów na remonty swoich sklepów.

Na drugim miejscu znajduje się Amazon ze wzrostem w wysokości 12 proc., a na trzecim Costco Wholesale Corporation ze sprzedażą wyższą o 17,5 proc. niż rok wcześniej. Wszystkie trzy firmy pochodzą ze Stanów Zjednoczonych. W ubiegłym roku Amazon uruchomił w Kalifornii swój pierwszy sklep stacjonarny z modą (Amazon Style). Natomiast Costo pod koniec ubiegłego roku kontynuowało ekspansję międzynarodową. Detalista otworzył swoje pierwsze sklepy w Nowej Zelandii i Szwecji.

Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce znajdują się tylko trzy przedsiębiorstwa spoza tego kraju: niemiecki Schwarz (właściciel sieci Lidl i Kaufland, miejsce 4.), chiński JD.com (miejsce 7.) oraz niemiecki Aldi Einkauf (miejsce 9.).

Jednocześnie najwięcej, bo aż 90 najlepszych sprzedawców ma swoją główną siedzibę w Europie. Ich udział w przychodach Top 250 wyniósł 33,2 proc., podczas gdy firmy amerykańskie zgarnęły aż 47,9 proc.

Wzrost marży w niepewnych czasach

– Walgreens i Amazon zwiększyły marże zysku o ponad 1,5 punktu procentowego. Taki wzrost rentowności nastąpił mimo utrzymującego się negatywnego wpływu pandemii, inflacji, która oddziałuje na ceny energii i towarów oraz pomimo rosnących kosztów pracy – tłumaczy Monika Warmbier, partner, liderka zespołu Finance & Performance w Polsce, Deloitte.

Zestawienie pokazuje wyraźnie, że sprzedawcy odzieży i akcesoriów wyprzedzili inne sektory, osiągając wzrost przychodów aż o 31,3 proc.

Niestety w rankingu „Global Powers of Retailing Top 250” nie znalazła się ani jedna polska firma.

Polecamy również: