{"vars":{{"pageTitle":"Social media zamiast portalu z ogłoszeniami o pracę. To tam się przenoszą kandydaci i firmy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["hays-poland","kandydaci","najnowsze","ogloszenia-o-prace","pracodawcy","rekrutacja","rynek-pracy"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"29 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":604402}} }
300Gospodarka.pl

Social media zamiast portalu z ogłoszeniami o pracę. To tam się przenoszą kandydaci i firmy

Trzech na czterech specjalistów wykorzystuje media społecznościowe w procesie poszukiwania pracy. Nie ograniczają się przy tym do social mediów o profilu zawodowym – wynika z badania Hays Poland.

Raport „Rynek pracy 2023. Półroczny przegląd trendów” przygotowany przez Hays Poland wskazuje, że 3 na 4 pracodawców przewiduje trudności w pozyskiwaniu pracowników w najbliższym czasie. Dlatego ułatwiają sobie poszukiwanie nowych kandydatów poprzez aktywność w social mediach.

Część organizacji odważnie wychodzi również poza media o charakterze zawodowym, docierając do potencjalnych kandydatów w miejscach, które ci standardowo utożsamiają z rozrywką i życiem prywatnym – napisano w komunikacie Hays.

Oferta pracy na Instagramie? Czemu nie

Według raportu DataReportal „Digital 2023: Poland”, użytkownicy social media stanowią 71 proc. pełnoletniej populacji Polski. Hays Poland przeprowadziło swoje badanie w lipcu i sierpniu 2023 r. na próbie 1000 respondentów z różnych pokoleń,

Aż 75 proc. odpowiedziało, że wspiera swoje poszukiwania pracy mediami społecznościowymi. Kandydaci chętnie korzystają z dostępności firm na różnych portalach, by poznać swojego potencjalnego pracodawcę i jak wygląda tam praca. To też duża korzyść dla pracodawców, bo zwiększają rozpoznawalność swojej marki.

Wykorzystywanie przez firmy mediów społecznościowych do rekrutacji to zazwyczaj działanie ukierunkowane na określone grupy odbiorców. Dotyczy to osób, do których łatwiej dotrzeć w ten sposób, niż np. za pomocą stron kariery czy specjalistycznych forów. Portale pracy są i nadal będą wykorzystywane przez pracodawców oraz odwiedzane przez kandydatów – zauważa Elwira Policht z Hays Poland.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter. Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Najczęściej wykorzystywane do celów zawodowych medium to LinkedIn – korzysta z niego 87 proc. specjalistów i menedżerów, deklarujących włączanie social media do strategii poszukiwania pracy. Na kolejnych miejscach jest Facebook (43 proc. wskazań) i Instagram (22 proc.).

– Największy odsetek osób wykorzystujących media społecznościowe do poszukiwań pracy występuje wśród przedstawicieli pokolenia Z (81 proc.). Na drugim miejscu uplasowali się nie millenialsi, lecz przedstawiciele pokolenia X (77 proc.) – wskazuje raport Hays.

Milenialsi uplasowali się na trzecim miejscu. Najostrożniejsze w łączeniu pracy z mediami są osoby z pokolenia baby boomers, bo na taki ruch decyduje się mniej niż połowa z nich. W przypadku każdej z tych grup najważniejszym medium jest LinkedIn.

Firmy muszą dobrze przemyśleć swoją aktywność w social mediach

Jak mówi Elwira Policht z Hays Poland, LinkedIn może być najskuteczniejszym kanałem dotarcia do doświadczonych specjalistów. Jednak może być mniej skuteczny w budowaniu rozpoznawalności marki pracodawcy wśród osób znajdujących się na początku kariery.

Przykładowo TikTok będzie świetnym narzędziem do komunikacji z młodymi osobami: uczniami, studentami, młodymi absolwentami – stwierdza Policht. Mimo to za każdym razem trzeba przeanalizować sylwetkę idealnego kandydata (przyzwyczajenia, potrzeby, zainteresowania). Wówczas wybranie odpowiedniej platformy do umieszczenia oferty pracy może pomóc skuteczniej i sprawniej przeprowadzić proces rekrutacyjny.

Jakie są korzyści z łączenia mediów społecznościowych i poszukiwania pracy? Dla 60 proc. respondentów to przede wszystkim możliwość zgłębienia większej liczby informacji o pracodawcach. 54 proc. chce mieć większy wybór, zwłaszcza jeśli rekrutacja na portalu pracy się nie powiedzie. Niemal połowa respondentów uważa również, że w social media można znaleźć wiele ciekawych ofert.

Jednak co czwarty kandydat nie posiłkuje się social mediami w szukaniu zatrudnienia. 35 proc. z nich chce postawić granicę między swoim życiem zawodowym i rozrywką. 28 proc. uważa, że nie ma tam interesujących je ofert, a 22 proc. nie ma kont w mediach społecznościowych.

Czytaj także: