{"vars":{{"pageTitle":"Solaris dostarczy autobusy wodorowe do Holandii. W Europie sprzedał już ich 69, żadnego do Polski","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autobusy-wodorowe","elektromobilnosc","holandia","solaris","transport-bezemisyjny","wodor"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"28 stycznia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":85841}} }
300Gospodarka.pl

Solaris dostarczy autobusy wodorowe do Holandii. W Europie sprzedał już ich 69, żadnego do Polski

Solaris podpisał umowę z holenderskim przewoźnikiem Arriva Netherlands na dostawę dziesięciu Solarisów Urbino 12 hydrogen. Dostawy dwunastometrowych autobusów wodorowych do prowincji Geldria zakończą się w tym roku.

Dziesięć 12-metrowych Solarisów napędzanych wodorem zastąpi obecne autobusy z silnikiem Diesla i łącznie pokona ponad 1 milion kilometrów rocznie. Pojazdy zostaną dostarczone do Geldrii do końca 2021 roku.

Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Prowincji Geldrii, największej prowincji Niderlandów, ogłosił, że uczestniczy w europejskim programie JIVE2 (ang. Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe). Skupia się on na promocji bezemisyjnego transportu publicznego.

Celem jest zwiększenie liczby autobusów wodorowych w transporcie publicznym. Na każdy autobus przeznaczono dotacje w wysokości 148 000 euro. W całej Europie obejmuje to dotacje na 152 autobusy w 14 europejskich regionach.


Czytaj też: Autobusy elektryczne i na wodór do Hamburga dostarczy Solaris, potencjalny dostawca 530 nowych pojazdów


Bezemisyjne wodorowe autobusy firmy Solaris są zasilane energią z ogniwa paliwowego. Jedynymi produktami ubocznymi zachodzącej tam reakcji chemicznej są ciepło oraz para wodna.

Energia elektryczna powstająca w procesie odwróconej elektrolizy wody jest następnie przekazywana bezpośrednio do układu napędowego.

Oprócz tego każdy z zamówionych autobusów zostanie wyposażony w dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power.

Niezbędny do zasilania autobusu wodór magazynowany jest w pojeździe Urbino 12 hydrogen w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów.

Każdy z zamówionych autobusów pomieści na swoim pokładzie 85 osób, w tym 37 na miejscach siedzących.
Wykorzystanie wodoru w transporcie publicznym jest nowością dla Arriva Netherlands.


Przeczytaj także: Solaris ogłasza nowy model elektrycznego autobusu i “początek nowej ery w elektromobilności”


Dzięki zaangażowaniu w regularny transport regionalny, Arriva planuje pokonać nowo zakupionymi autobusami rekordową liczbę kilometrów. Warunkiem realizacji projektu JIVE2 jest to, że w okresie od grudnia 2021 do grudnia 2024 każdy autobus wodorowy przejedzie co najmniej 50 000 kilometrów rocznie.

Autobusy wodorowe firmy Solaris zyskują kolejnych nabywców, nie tylko w Niderlandach. Od czasu premiery autobusu Urbino 12 hydrogen w czerwcu 2019 roku, firma otrzymała zamówienia na 69 pojazdów z Holandii, Niemiec, Włoch oraz Szwecji.

Wśród zamawiających autobusy wodorowe na razie nie było żadnego klienta z Polski.

Solaris należy do hiszpańskiego koncernu CAF, a swoje zakłady produkcyjne ma zlokalizowane w Polsce. Firma jest jednym z największych europejskich producentów autobusów i europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych.

Dlaczego to ważne?

Rewolucja elektromobilności kojarzona jest dziś przede wszystkim z samochodami napędzanymi energią elektryczną zmagazynowaną w bateriach litowo-jonowych. Samochody elektryczne mogą być jednak również napędzane przez energię elektryczną generowaną z wodoru przez ogniwa paliwowe.

Choć dzisiaj rynek samochodów elektrycznych jest zdominowany przez pojazdy pierwszego typu, w kolejnych latach samochody wodorowe mogą zyskać znacznie większą popularność niż obecnie.

Wodorowe ogniwa paliwowe nie powinny być traktowane jako konkurent baterii litowo-jonowych lecz jako wobec nich komplementarne. Mogą umożliwiać dekarbonizację tych segmentów sektora transportowego, w których wykorzystanie baterii litowo- jonowych może być bardzo kosztowne, uciążliwe lub wręcz niemożliwe – mówi raport Wodór – paliwo przyszłości [PDF] przygotowany przez 300Research, dział analityczny 300Gospodarki.