{"vars":{{"pageTitle":"Sprzedaż opon w Polsce kuleje. Producenci mówią o trudnych czasach","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["motoryzacja","najnowsze","opony","przemysl-motoryzacjyjny","przemysl-oponiarski","samochody"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"16 lutego 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":677676}} }
300Gospodarka.pl

Sprzedaż opon w Polsce kuleje. Producenci mówią o trudnych czasach

Sprzedaż opon w Polsce pod koniec roku zwiększyła się w największym segmencie opon do samochodów osobowych. W pozostałych segmentach sprzedaż nadal spadała, choć dynamika spadków była mniejsza, poza segmentami wyraźnie sezonowymi, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Według informacji PZPO sprzedaż opon do samochodów osobowych wzrosła w IV kwartale 2023 roku o 3 proc. Tymczasem w przypadku opon do SUV-ów zanotowano 15-proc. spadek, a aut dostawczych aż 37-procentowy. Sprzedaż opon do samochodów ciężarowych była mniejsza o 39 proc., opon rolniczych o 50 proc., motocyklowych o 29,5 proc., a przemysłowych o 8.

– W całym 2023 roku sprzedaż opon spadała we wszystkich segmentach z wyjątkiem motocykli. W przypadku opon do samochodów poniżej 3,5 t DMC sprzedaż spadła o 14 proc., w tym do osobowych o 13 proc., SUV-ów o 13 proc., dostawczych o 28 proc. W segmencie maszyn rolniczych spadki wyniosły aż 47 proc., przemysłowych 28 proc., a do samochodów ciężarowych 36 proc. Tylko sprzedaż opon motocyklowych pozostała bez zmian (0 proc.). Na rynkach europejskich także notowano negatywne trendy we wszystkich segmentach – czytamy w komunikacie.

W 2023 roku mocno spadła sprzedaż opon letnich (-24,3 proc.) oraz zimowych (-11,9 proc.), niewielki wzrost notowano w segmencie opon całorocznych (+1,8 proc.).


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


– Rok 2023 był bardzo trudny, na szczęście czwarty kwartał przyniósł nadzieję na odbicie. W największym wolumenowo segmencie opon do samochodów osobowych zanotowaliśmy wzrost o 3 proc. Mniejsze spadki widzieliśmy też w segmencie opon dostawczych i przemysłowych. W całym 2023 roku sprzedaż opon była istotnie niższa w porównaniu do 2022 roku, co również było związane z wysoką inflacją oraz słabnącym popytem i PKB zarówno w Polsce, jak i w Europie – powiedziała prezes PZPO Anna Burakowska, cytowana w komunikacie.

Sprzedaż spada w całej Europie

– To bardzo trudne dla nas, producentów opon – mamy fabryki i biura w Polsce, gdzie zatrudniamy ponad 11 000 pracowników. Nawet w tak niekorzystnych warunkach nadal inwestowaliśmy w rozwój i jakość naszych produktów, bo wierzymy, że kolejne lata zmienią te negatywne trendy. Utrzymaliśmy też nasze działania edukacyjne w ramach PZPO, jak i działalność charytatywną – przekazując ponownie opony dla karetek Centrum Zdrowia Dziecka – dodała.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA) wskazało, że sprzedaż opon w Europie spadła we wszystkich segmentach rynku – z wyjątkiem opon konsumenckich, gdzie zimowe warunki pogodowe zwiększyły sprzedaż opon całorocznych i zimowych. W 2023 roku każda kategoria produktów odnotowała negatywny trend w porównaniu z rokiem 2022, wskazano również.

– Dane potwierdzają negatywne trendy obserwowane od czerwca 2022 roku. Wyniki te są efektem spadku popytu, napędzanego inflacyjnymi kosztami surowców, energii i płac, a także z redukcji zapasów w kanałach dystrybucji – powiedział sekretarz generalny ETRMA Adam McCarthy.

Polecamy: