{"vars":{{"pageTitle":"Stary, ale jary? Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami [GRAFIKA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["300grafika","auta","auta-spalinowe","main","najnowsze","samochody","skoda","volkswagen","wiek-samochodow"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"12 lipca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":718259}} }
300Gospodarka.pl

Stary, ale jary? Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami [GRAFIKA]

Polacy jeżdżą coraz starszymi autami. Przeciętny wiek samochodu to już prawie 15 lat. A w przypadku najpopularniejszych marek wynosi on nawet blisko 18 lat.

Eksperci Rankomat.pl sprawdzili, jak kształtował się średni wiek samochodów osobowych zgłaszanych do ubezpieczenia za pomocą ich porównywarki.

Samochody mają przeciętnie już 15 lat

Z analizy wynika, że średni wiek osobówek rósł regularnie od 2015 roku i aktualnie jest większy o 40 miesięcy. A ile wynosi? Ile lat ma przeciętny samochód? To dokładnie 14,7 lat, czyli 12 miesięcy więcej niż 4 lata wcześniej. Natomiast w ciągu 9 lat średni wiek aut osobowych wzrósł o 2 lata i 4 miesiące.

Dodatkowo Rankomat.pl wziął pod uwagę 10 najpopularniejszych marek i modeli. Tu analiza pokazała, że w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów średnia wieku jest jeszcze wyższa i sięga ponad 17 lat.

Najmłodsze marki na polskich drogach to Toyoty i Skody. Statystycznie ich średni wiek nie przekracza 13 lat. Przeciętna Skoda Octavia ma 13,4 lata i jest najmłodszym autem wśród dziesięciu najczęściej spotykanych modeli na polskich drogach. Ale kiedy spojrzymy na Volkswageny, to mamy już 17 lat, a średni wiek Audi A4 czy BMW serii 3 statystycznie zbliża się do 18 lat.

Potencjalne konsekwencje

Zdaniem Natalii Tokarczyk-Jarockiej, ekspertki ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w Rankomat.pl, starzejąca się flota na polskich drogach to duże wyzwanie:

– Rodzi ryzyko w kwestii bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. […] Będzie na pewno wyzwaniem dla kierowców w kontekście utrzymania sprawności starszych aut, a w przyszłości wjazdów do SCT [Strefy Czystego Transportu – przy. red.].

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA w lutym tego roku podało, że w Polsce na 1000 osób przypadają 703 auta. To najwyższy rezultat w UE. Jednak według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, po zmianach w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (trwa usuwanie kierowców „martwych dusz”, czyli samochodów, które od 10 lat nie mają ważnych badań technicznych i ubezpieczenia OC) liczba aut przypadających na 1000 mieszkańców Polski spadnie z 703 do 517.

Oprac. Dorota Mariańska

To też może Cię zainteresować: