{"vars":{{"pageTitle":"Stereotypy nadal wpływają na rozwój liderów i liderek. Badanie Capgemini","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["awans","capgemini","kobiety-liderki","kobiety-na-rynku-pracy","kompetencje","kompetencje-cyfrowe","liderzy","main","najnowsze","rownosc-plci","rozwoj-zawodowy","stereotypy","sztuczna-inteligencja-w-pracy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"13 października 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":742275}} }
300Gospodarka.pl

Stereotypy nadal wpływają na rozwój liderów i liderek. Badanie Capgemini

Mimo coraz bardziej inkluzywnego podejścia do przywództwa i rosnącej pewności siebie kobiet w biznesie, utrwalone stereotypy wciąż ograniczają ich rozwój zawodowy – wynika z raportu Capgemini Research Institute „Gender and Leadership: navigating bias, opportunity and change”. Choć kobiety i mężczyźni postrzegają swoje kompetencje przywódcze podobnie, to techniczne umiejętności przyszłości, takie jak sztuczna inteligencja czy analiza danych, nadal bywają kojarzone z męskością.

Mimo równych kompetencji są różnice w postrzeganiu

Ponad trzy czwarte liderów i liderek na świecie uważa, że kobiety są równie skuteczne w zarządzaniu jak mężczyźni. 58 proc. kobiet wskazuje pewność siebie jako swój kluczowy atut – niemal tyle samo, co mężczyźni (59 proc.). 68 proc. ankietowanych zgadza się również, że większa obecność kobiet w kierownictwie przekłada się na lepsze wyniki biznesowe.

– Zarówno kobiety, jak i mężczyźni są równie dobrze przygotowani do pełnienia ról przywódczych. Jednak, jeśli nie zaczniemy świadomie kwestionować stereotypów, nawet najbardziej utalentowani liderzy i liderki będą napotykać bariery wynikające z błędnych założeń o „kobiecym” lub „męskim” stylu przywództwa – mówi Grzegorz Wołodko, szef regionu północno-środkowej Europy w Capgemini.

Sztuczna inteligencja testem równości

Postęp technologiczny i rozwój sztucznej inteligencji stały się nowym polem, na którym utrwalają się schematy płciowe. Prawie połowa mężczyzn postrzega AI i automatyzację jako „męskie” kompetencje. Natomiast kobiety uznają je za neutralne. Jednocześnie tylko 45 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn ocenia swoje umiejętności w zakresie wykorzystania AI jako mocną stronę.

Trzy na cztery osoby w funkcjach liderskich uważają, że znajomość technologii jest kluczowa dla awansu. Mimo to niewielu czuje się pewnie w tym obszarze. W efekcie stereotypy wokół kompetencji technicznych mogą pogłębić różnice w możliwościach rozwoju i dostępie do nowych ról.

– W świecie, w którym technologia decyduje o przewadze konkurencyjnej, przywódcy – niezależnie od płci – muszą zadbać o kształtowanie nie tylko przyszłości biznesu, ale też sposobu, w jaki współpracujemy i podejmujemy decyzje. Kluczowe jest, by nikt nie czuł, że technologia jest poza jego zasięgiem – mówi Magdalena Pernak, People Unit Manager & Coach in Test Engineering w Capgemini Polska.

Kobiety czekają na awans dłużej

Z raportu wynika, że 53 proc. kobiet doświadczyło nierówności płacowej ze względu na płeć, a 40 proc. mężczyzn przyznaje, że dzięki temu zyskali finansowo. Co druga badana osoba uważa, że kobiety i mężczyźni w ich organizacjach nie mają równych szans awansu.

Dla kobiet głównymi barierami są ograniczona widoczność w organizacji, brak elastycznych form pracy i mniejsze szanse udziału w projektach sprzyjających promocji. Z kolei 38 proc. mężczyzn wskazuje brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jako przeszkodę w rozwoju kariery.

– Jeśli technologia ma się stać równoważnikiem wyrównującym szanse i otwierającym dostęp do możliwości rozwoju dla wszystkich liderów i liderek, warunkiem jest tworzenie środowisk, które wzmacniają talenty, zamiast je szufladkować – dodaje Magdalena Pernak.

Równość to przewaga biznesowa

Raport zwraca też uwagę, że różnorodne zespoły przywódcze nie tylko sprzyjają innowacyjności, ale też osiągają lepsze wyniki finansowe. Przedsiębiorstwa z większym udziałem kobiet w kierownictwie częściej notują wzrost wartości akcji i zysków.

Capgemini wskazuje, że budowanie inkluzywnego przywództwa wymaga systemowych działań. Chodzi tu o przejrzyste zasady awansu, wspieranie kompetencji technicznych liderów i liderek oraz eliminowanie nieświadomych uprzedzeń.


Polecamy także: