{"vars":{{"pageTitle":"Piloci Ryanaira zapowiadają strajk. Jakie są prawa pasażerów?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["lotnictwo","ryanair","transport","turystyka"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"12 sierpnia 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":16525}} }
300Gospodarka.pl

Piloci Ryanaira zapowiadają strajk. Jakie są prawa pasażerów?

Część pilotów Ryanaira, największego taniego przewoźnika w Europie, zapowiedziała strajk.

Planują oni 48-godzinny protest 22 i 23 sierpnia oraz 72-godzinny od 2 do końca dnia 4 września – pisze The Guardian.

Piloci, którzy wezmą udział w proteście, to członkowie brytyjskiego związku zawodowego pilotów Balpa, więc strajk dotknie głównie lotów z i do Wielkiej Brytanii. Ich postulaty są bardzo różnorodne i obejmują między innymi kwestie emerytur, zasiłków rodzicielskich i struktury wynagrodzeń.

10 sierpnia także piloci Ryanaira z Hiszpanii i Irlandii zapowiedzieli, że przyłączą się do strajku, jeśli nie dostaną podwyżek, ale na razie brak konkretnych dat ich ewentualnych protestów.

Czy przy odwołaniu lotu należy się odszkodowanie?

Porady praktyczne: jeśli linia poinformuje nas z mniej niż 14-dniowym wyprzedzeniem o odwołaniu lotu, należy nam się od 250 do 600 euro odszkodowania.

To odszkodowanie nie należy się tylko jeśli odwołanie nastąpiło przez „wyjątkowe okoliczności”. Do takich wg Ryanaira należą strajki, ale europejskie sądy oraz regulatorzy się nie zgadzają, więc warto powalczyć, nawet jeśli to oznacza pójście do sądu, bo 2600 zł piechotą nie chodzi (ale może lata…).

Co więcej, linia ma obowiązek przewieźć was następnym dostępnym lotem – i to wcale nie musi być lot ich samolotami.

Piszemy o tym wszystkim, bo prawa pasażera w Unii Europejskiej są bardzo korzystne dla latających, ale niestety wciąż mało znane i często źle interpretowane.

Złota rada: Jeśli często latacie, warto zainstalować oficjalną aplikację stworzoną przez Unię Europejską.

Aplikacja Prawa pasażera oferuje jasne i zwięzłe informacje na temat praw podróżnych, jest dostępna w 25 językach i korzysta z pamięci lokalnej urządzenia, aby nie trzeba było łączyć się z internetem podczas podróży.

Tu dostępna (po polsku) na smartfony z Androidem, a tu na urządzenia Apple.

Ta informacja pojawiła się dziś rano w skrzynkach odbiorczych subskrybentów naszego codziennego newslettera 300SEKUND. Jeśli chcesz się na niego zapisać, kliknij tutaj.

>>> Czytaj też: American Airlines wprowadza bezpośrednie połączenia do Polski