{"vars":{{"pageTitle":"Strefa Czystego Transportu, kto jest "za"? Nie wszyscy popierają ten pomysł","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["emisja-gazow-cieplarnianych","najnowsze","poparcie-spoleczenstwa","strefy-czystego-powietrza","warszawa","wiek","wyksztalcenie","zawod"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"16 lipca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":718623}} }
300Gospodarka.pl

Strefa Czystego Transportu, kto jest „za”? Nie wszyscy popierają ten pomysł

Mieszkańcy dużych miast oraz lepiej wykształceni i mający pewną sytuację zawodową zdecydowanie popierają wprowadzenie Stref Czystego Powietrza. Przeciwni temu są natomiast mieszkańcy wsi oraz młodzi ludzie do 24 lat z wykształceniem podstawowym.

To najważniejsze wnioski z tegorocznego badania Barometr MCPL zleconego przez Multiconsulat Polska oraz sopocką pracownię PBS.

Największe poparcie dla SCT wykazują mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym wykształceniem, pracujący na stałe oraz osoby w wieku 45-54 lata. W miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców aż połowa respondentów popiera wprowadzenie stref, podczas gdy przeciwnych jest 37 proc. Wśród osób z wyższym wykształceniem poparcie sięga 48 proc. Najwyższy odsetek zwolenników SCT, przekraczający 54 proc., odnotowano w grupie wiekowej 45-54 lata.

Z kolei przeciwnikami SCT są częściej mieszkańcy mniejszych miast i wsi, osoby z wykształceniem podstawowym, młodzi ludzie w wieku 18-24 lata oraz uczniowie, studenci i osoby bezrobotne. W mniejszych miastach i na wsiach poparcie dla SCT wynosi odpowiednio 37 proc. i 38 proc. Wśród osób z wykształceniem podstawowym tylko 22 proc. popiera to rozwiązanie. Najmłodsza grupa wiekowa (18-24 lata) wykazuje jedynie 23 proc. poparcia. Uczniowie i studenci są najbardziej sceptyczni – tylko 19 proc. z nich popiera SCT.

Pojawiają się obawy, że preferencje w dostępie do Stref Czystego Transportu uzyskają nowe samochody, co w praktyce nie zawsze oznacza niższą emisyjność spalin. Stąd głosy o zagrożeniu nierównym traktowaniem, gdzie kryterium wjazdu będzie stanowił status materialny. Jednocześnie centra dużych i średnich miast są zazwyczaj dobrze skomunikowane i zapewniają szybki i łatwy transfer. Zmiany w ramach SCT mogą jednak dotknąć mieszkańców przedmieść, którzy dojeżdżają do pracy do centrum miast – mówi Panek, także kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, cytowany w komunikacie.

Autorzy badania zwracają uwagę, że temat wymaga pogłębionej debaty, bo duże polskie miasta będą musiały wprowadzać u siebie SCT. Od 1 lipca działa w Warszawie pierwsza w Polsce Strefa Czystego Powietrza. A taki wymóg będzie stawiamy przed wszystkimi miastami powyżej 100 tys. mieszkańców. Dosięgnie on m.in. Łódź, Wrocław czy Poznań i ponad 30 innych miast co wynika z Krajowego Programu Ochrony Powietrza.

Polecamy: