{"vars":{{"pageTitle":"Sztuczna inteligencja wbiega na boisko. AI na służbie w piłkarskiej Premier League","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cyfryzacja","main","najnowsze","sport","sztuczna-inteligencja","technologia","the-conversation"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"14 września 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":725153}} }
300Gospodarka.pl

Sztuczna inteligencja wbiega na boisko. AI na służbie w piłkarskiej Premier League

Angielska Premier League będzie używać sztucznej inteligencji w systemie VAR. Ma to radykalnie przyspieszyć podejmowanie decyzji przez sędziów w spornych sytuacjach w czasie meczu.

Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu angielskiej Premier League (EPL) wprowadzono kolejne zmiany w sposobie działania VAR (asystenta sędziego wideo). VAR został wprowadzony do EPL w 2019 roku w celu zmniejszenia liczby nieprawidłowych decyzji sędziowskich, w tym spalonych, ale jego wykorzystanie jest nadal bardzo krytykowane.

Powtórki wideo decyzji sędziowskich są sprawdzane w czasie rzeczywistym przez sędziów i innych pracowników w Stockley Park w zachodnim Londynie. Wskazówki tych sędziów i nagrania wideo z kluczowych momentów gry są następnie przekazywane do arbitra na boisku, aby zagwarantować trafność jego decyzji.

EPL twierdzi, że odsetek prawidłowych rozstrzygnięć wynosi obecnie 96 proc., w porównaniu z 82 proc. przed wprowadzeniem VAR. Badania naukowe również wykazały zwiększenie trafności podejmowanych decyzji po wprowadzeniu systemu VAR, w ramach którego w ubiegłym sezonie przeanalizowano około 1300 meczów EPL.

Jednym z największych zarzutów wobec VAR jest czas potrzebny na przeprowadzenie oceny, a EPL ma zamiar zacząć wykorzystywać sztuczną inteligencję (AI), aby temu zaradzić.


Czytaj także: Kim są globalni superbogaci przyszłości? Rozmawialiśmy z nastolatkami z jednej z najdroższych szkół na świecie


Półautomatyczna technologia offside (SAOT), która była już wykorzystywana podczas Mistrzostw Świata w Katarze w 2022 r. i Euro w 2024 r., używa sztucznej inteligencji do szybkiego śledzenia graczy na wysokim poziomie szczegółowości.

Szacuje się, że SAOT może skrócić czas podejmowania decyzji o spalonym nawet o 31 sekund. Zapewnia również wyraźniejszy obraz dla kibiców oglądających te kontrowersje w telewizji. Zamiast dwóch linii w kolorze niebieskim i zielonym lub czerwonym, które są ręcznie umieszczane na obrazie boiska, SAOT nakłada wirtualną pionową kurtynę pokazującą dokładnie, którą częścią ciała zawodnik przekroczył linię spalonego.

Technologia ta opiera się na komputerowych systemach wizualizacji, które mogą śledzić do 10 000 punktów powierzchni ciała każdego gracza i piłki. Według Genius Sports, firmy zajmującej się danymi, która wygrała kontrakt EPL na SAOT, może ona monitorować graczy z prędkością 200 aktualizacji na sekundę.

Tak szczegółowe i szybkie śledzenie jest możliwe dzięki nowoczesnej sztucznej inteligencji i algorytmom głębokiego uczenia się – technologii, która symuluje sposób, w jaki ludzki mózg podejmuje decyzje. Może ona przetwarzać ogromne ilości danych wideo, które zostały zarejestrowane przez dziesiątki kamer zainstalowanych na każdym boisku EPL.

Jak to działa

Konwolucyjne sieci neuronowe (CNN) są rodzajem algorytmu głębokiego uczenia się zaprojektowanego specjalnie do przetwarzania i rozumienia treści obrazów i filmów. Odgrywają one kluczową rolę w działaniu SAOT.

CNN analizują obrazy, przeprowadzając je przez tak zwany wieloetapowy proces hierarchiczny. Warstwy na początkowych etapach przetwarzania wyodrębniają podstawowe cechy z obrazu, takie jak krawędzie, plamy i narożniki, podczas gdy warstwy znajdujące się dalej agregują i łączą te cechy w przestrzennie większe, koncepcyjnie bardziej złożone kategorie.
W przypadku zastosowania do śledzenia punktów powierzchni, jak w przypadku technologii widzenia komputerowego Genius Sports, CNN są dostosowywane i uczone w celu uzyskania szacunkowych współrzędnych przestrzennych każdego punktu na ciele gracza i piłki dla każdego przesyłanego strumieniowo obrazu.

Najpierw jednak system sztucznej inteligencji musi zostać „przeszkolony”. Innymi słowy, musi otrzymać wiele przykładów tego, czego będzie szukał, aby poprawić jakość wykonywania tych zadań. Ten proces szkolenia, który odbywa się w dużej mierze automatycznie, jest wymagający dla komputerów – ale po jego zakończeniu system może dostarczać SAOT prognozy w czasie rzeczywistym.

VAR może nigdy nie być doskonały

Ciągłe postępy w badaniach i rozwoju sztucznej inteligencji przesuwają granice wielu aspektów analizy danych sportowych, a zastosowanie SAOT w meczach piłki nożnej na najwyższym poziomie jest doskonałym przykładem wykorzystania najnowszej technologii.

Oczekuje się, że wprowadzenie SAOT nastąpi w październiku 2024 r., gdy szefowie EPL będą pewni, że jest on odpowiednio dopracowany. Dyrektor ds. sportowych EPL, Tony Scholes, powiedział, że VAR może „nigdy nie być doskonały”. Jednak wprowadzenie SAOT prawdopodobnie przybliży go do tego celu, a to może pomóc w powszechniejszym zaakceptowaniu tej technologii przez większość kibiców.

Wielu fanów twierdzi, że popiera VAR, o ile zostanie on udoskonalony. Oprócz czasu potrzebnego na podjęcie decyzji, krytyka obejmuje zmniejszenie radości kibiców, ograniczenie spontaniczności celebracji bramek i nadmierną pedanterię w przypadku marginalnych decyzji.

Propozycja rezygnacji z VAR-u w rozgrywkach EPL została nawet zgłoszone przez Wolverhampton Wanderers na spotkaniu klubów Premier League pod koniec sezonu 2022-23 – ale Wilki przegrały to głosowanie 19-1.

Tłumaczył: Tomasz Krzyżanowski

Tekst został wcześniej opublikowany w The Conversation i zamieszczono go tutaj na podstawie otwartej licencji (Creative Commons license). Przeczyta oryginalny artykuł.

Polecamy również inne teksty z The Conversation: