{"vars":{{"pageTitle":"„Tak” dla oszczędzania. Ale nie kosztem ubrań i wakacji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet","gfk","inflacja","kryzys","majowka","najnowsze","nastroje-konsumentow","obuwie","oszczednosci","polacy","rozwoj-osobisty","ubrania","wakacje","wydatki","zakupy"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"28 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":526107}} }
300Gospodarka.pl

„Tak” dla oszczędzania. Ale nie kosztem ubrań i wakacji

Inflacja i rosnące koszty życia skłaniają Polaków do rozsądnego zarządzania budżetem. I choć trend powszechnego oszczędzania nabiera na sile, to nie we wszystkich przypadkach zamierzamy zaciskać pasa. Nie chcemy rezygnować z wydatków na odzież i obuwie, wakacje oraz platformy streamingowe.

Poznaliśmy wnioski z marcowej edycji badania Current Consumer Mood przeprowadzonego przez GfK.

Z raportu wynika, że 28 proc. respondentów nie zamierza oszczędzać na ubraniach i obuwiu, 23 proc. na podróżach, a 19 proc. nie jest skora do ograniczania wydatków związanych z subskrypcją platform streamingowych oferujących muzykę, filmy, seriale i audiobooki.


Zobacz też: Remont kosztuje za dużo, więc odkładamy go na później. Inflacja zniechęca do takich wydatków


Zauważalna jest także różnica w podejściu do sprawiania sobie radości pomiędzy kobietami i mężczyznami. Panie częściej dogadzają sobie wizytami u kosmetyczki (21 proc.) i zakupem kosmetyków (23 proc). Z kolei mężczyźni bez oporu wydadzą więcej na wyjścia do kina i teatru (21 proc.) oraz zakup gadżetów elektronicznych (16 proc.).

Urlop musi być

Rozpoczynająca się wiosna ma duży wpływ na plany urlopowe Polaków. W najbliższym czasie aż 50 proc. badanych deklaruje wydatki na wyjazd urlopowo-wakacyjny. To o 12 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej, grudniowej fali badania Current Consumer Mood.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


– Cieplejsze dni pobudziły naszą wyobraźnię i sprawiły, że coraz więcej z nas myśli o urlopowych wyjazdach. Przed nami bardzo długa majówka i spodziewamy się, że mimo niesłabnącego kryzysu, wiele osób spędzi ją w tym roku poza domem. Oszczędności poszukamy zatem gdzie indziej – kolejne miesiące pokażą, które kategorie stracą, a które najmocniej zyskają – komentuje Dominika Grusznic-Drobińska z GfK.

Polecamy: