{"vars":{{"pageTitle":"Tak ma wyglądać CPK. Spółka przedstawia projekt lotniska [WIZUALIZACJE]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","lotnictwo","main","najnowsze","najwazniejsze","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"6 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":594236}} }
300Gospodarka.pl

Tak ma wyglądać CPK. Gigantyczna antresola, przeszklony dach [WIZUALIZACJE]

Spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna za budowę największego hubu transportowego w tej części Europy, pokazała projekty architektoniczne inwestycji. Oto, jak ma wyglądać megalotnisko. 

Prezentacja projektu odbyła się w nietypowym otoczeniu – w kinie KinoGram na terenie Fabryki Norblina. Przedstawione poniżej wizualizacje to zdjęcia z filmu, wyświetlanego przez spółkę na dużym ekranie.


Czytaj także: Szansa na to, że w 2027 z CPK odleci pierwszy samolot, jest zerowa. Wywiad z Piotrem Malepszakiem, byłym szefem CPK


To miejsce, gdzie za 10 lat będą stykać się nitki transportowe. CPK musi połączyć środki transportu, aby było to dla pasażera doświadczenie nie tylko dobre, ale wspaniałe. Budujemy system transportowy, którego sercem będzie CPK – opowiadał o Centralnym Porcie Komunikacyjnym pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Marcin Horała.

Do portu będzie prowadzić skoordynowana sieć pociągów i autobusów. Po wejściu do terminala widać będzie antresolę. Z góry ma rozciągać się widok na całą przestrzeń lotniska.

Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.

Port Lotniczy Solidarność pierwotnie miał zostać uruchomiony w 2027 roku jako największy hub transportowy w tej części Europy. Obecnie spółka zapowiada, że otwarcie lotniska nastąpi rok później, w 2028 roku.

Lotnisko będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminal dostosowany do przepustowości 40 mln pasażerów w ciągu roku.

W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2 150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty. Wcześniej można je było zgłosić poprzez Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), o którym pisaliśmy wielokrotnie. Termin zgłoszenia do programu minął 7 kwietnia. Ci, którzy nie byli zainteresowani polubownym porozumieniem się z CPK, mają zostać wywłaszczeni. Nadal jednak nie wiadomo kiedy może to nastąpić.


Czytaj: Krytyczna data dla CPK. Mieszkańcy muszą się liczyć z wywłaszczeniem


CPK utrzymuje, że do PDN zostało zgłoszonych 80 proc. nieruchomości. Ale podpisane akty notarialne, czyli faktycznie nabyte przez CPK tereny, to obszar zaledwie 450 ha, czyli nieco ponad 1/5 potrzebnych gruntów.

Ważną częścią programu CPK jest komponent kolejowy. W sumie do końca 2034 roku ma powstać 1789 km nowych linii, także Koleje Dużych Prędkości. Część tras zmodernizuje i rozbuduje państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Więcej o CPK piszemy tutaj: