{"vars":{{"pageTitle":"Tak wygląda terminal Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Lotnisko podpisało list intencyjny z biurem Coral","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["coral","infrastruktura","lotnictwo","lotnisko","main","port-lotniczy-radom","port-lotniczy-warszawa-radom","ppl","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"8 listopada 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":214287}} }
300Gospodarka.pl

Tak wygląda terminal Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Lotnisko podpisało list intencyjny z biurem Coral

PPL (Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”), zarządca większości lotnisk w Polsce, zaprezentowało podczas konferencji prasowej powstający od kilku lat Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku. Podpisano również list intencyjny z biurem podróży Coral.  

Postęp prac jest ogromny. W połowie przyszłego roku ta hala będzie gotowa. Oczywiście nie będzie lotów, bo cała infrastruktura lotniskowa będzie dłużej budowana, ale całe przedsięwzięcie jest imponujące. Wyśmiewano się z Radomia, a dzisiaj będąc na tej hali duma mnie rozpiera – nie ma wątpliwości, że będzie tu ogromny ruch pasażerski” – mówił Marek Suski.

W 2019 roku lotnisko podpisało list intencyjny z biurem podróży Itaka. Teraz chwali się umową z kolejnym touroperatorem – biurem podróży Coral. To jedno z największych biur podróży w Polsce, które koncentruje się zwłaszcza na Turcji. Można więc przypuszczać, że jednym z pierwszych kierunków, w jakie udamy się z radomskiego portu, będzie właśnie Turcja.

Coral Travel w Polsce jest od 22 lat. Ma 20 mln zł kapitału zakładowego i ponad 85 autoryzowanych biur podróży w naszym kraju. W 2021 roku był jednym z dwóch największych touroperatorów w Polsce i zakłada stały wzrost. Coral szacuje, że w 2023 roku przewiezie ponad pół miliona pasażerów, przewiezionych z Polski.

Problem jedynie w tym, że list intencyjny z samej zasady nie jest w żaden sposób wiążący biznesowo.

W obszarze 3 godzin dojazdu do Radomia mieszka 20 proc. ludności Polski. Będzie 3,5 tys. miejsc parkingowych, a pas startowy ma długość 2,5 tys. metrów. Sam terminal zajmuje 3 ha powierzchni. 

Lotnisko będzie portem komplementarnym najpierw dla Lotniska Chopina, a w 2027 roku – dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, co oznacza, że przejmie z głównych portów lotniczych ruch tanich linii i ruch czarterowy.

Budowa radomskiego lotniska rozpoczęła się w maju 2019 roku. Początkowo jako datę uruchomienia obiektu ogłoszono koniec 2020 roku. Obecnie PPL zakłada start lotniska w 2023 roku. Przepustowość obiektu od początku zakładano na 3 mln podróżnych rocznie.

Decyzja o budowie lotniska w Radomiu była dość kontrowersyjna – zapadła po publikacji raportu, który firma Arup Polska sporządziła na zlecenie PPL-u. Z dokumentu miało wynikać, że bardziej opłacalne jest zburzenie starego terminala radomskiego lotniska (tak też się stało) i wybudowanie go od nowa, niż zainwestowanie w istniejący już inny mazowiecki port – Warszawa-Modlin.

Ten drugi oddalony jest od Warszawy o zaledwie 40 km i jest bazą największego pod względem liczby przewiezionych pasażerów przewoźnika lotniczego – Ryanaira.

Z kolei Port Lotniczy Radom jest oddalony od Warszawy o 100 km. W godzinach szczytu trasę tę możemy pokonać samochodem w ok. 2 godziny. Do lotniska będzie można również dojechać pociągiem, choć nie pod sam terminal – stacja kolejowa oddalona będzie o ok. 1 km od portu.