Polacy średnio wydadzą 1 734 zł na tegoroczne wakacje, wynika z badania, które na zlecenie Związku Banków Polskich (ZBP) przeprowadziła firma badawcza Minds&Roses. W przypadku wyjazdów rodzinnych letni budżet wzrasta do 4 334 zł. W obu przypadkach oznacza to wzrost o ok. 7 proc. rok do roku.
– Większość Polaków w tym roku postawiła na wakacje w kraju. Choć ten odsetek jest nieco niższy niż w latach poprzednich, to wciąż ponad połowa rodaków wybiera rodzime kierunki (56 proc.). Rośnie z kolei liczba osób planujących wyjazd za granicę. Jest ich o 2 pkt proc. więcej niż jeszcze w 2023 roku (24 proc.) – czytamy w komunikacie.
Według badania, 14 proc. Polaków nie ma w planach żadnego wyjazdu i decyduje się na wypoczynek w domu. Najczęstszym powodem jest brak pieniędzy – 39 proc. osób wskazało pogorszenie sytuacji finansowej jako główny czynnik rezygnacji z wyjazdów, a 22 proc. przyznało, że tegoroczne ceny wycieczek są dla nich zbyt wysokie.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Pomimo rosnących kosztów, zdecydowana większość Polaków nie zamierza rezygnować z wakacji. Co więcej, są gotowi przeznaczyć na ten cel wyższy budżet niż w ubiegłym roku, podkreślono w materiale.
– Tegoroczne wakacje będą droższe – zarówno w przeliczeniu na osobę, jak i na rodzinę. Średnie wydatki wyniosą 1 734 zł na osobę, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu z 2023 rokiem – wówczas było to 1 614 zł. Wakacyjne budżety rodzinne to blisko 4,5 tys. zł. Należy jednak pamiętać, że kwoty te są orientacyjne i stanowią uśrednioną wartość opartą na deklaracjach ankietowanych – powiedział dyrektor Zespołu Komunikacji i PR ZBP Przemysław Barbrich, cytowany w materiale.
– Polacy doskonale zdają sobie sprawę z wyższych cen i uwzględnili go w swoich wakacyjnych planach. Zdecydowana większość badanych deklaruje, że przeznaczy na wypoczynek więcej niż w ubiegłym roku – dodał Przemysław Barbrich, cytowany w materiale.
Raport „Wakacyjny Portfel Polaków 2024” opracowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez agencję badawczą Minds&Roses na koniec maja 2024 roku za pomocą wywiadów internetowych na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (18+) liczącej 1000 osób. Dane zostały uzupełnione o wybrane informacje z Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego.