{"vars":{{"pageTitle":"To chciwość firm doprowadziła do wysokiej inflacji? PIE: nie ma na to dowodów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["firmy","inflacja","makroekonomia","marze","najnowsze","przedsiebiorstwa","zyski"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":598272}} }
300Gospodarka.pl

To chciwość firm doprowadziła do wysokiej inflacji? PIE: nie ma na to dowodów

Czy to zawyżanie marż w firmach doprowadziło do wzrostu cen i w efekcie wystrzału inflacji? Odpowiedzi na to pytanie szukali ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wniosek: nie ma dowodów na spiralę marżowo-cenową w polskiej gospodarce.

Polski Instytut Ekonomiczny przeanalizował wskaźniki finansowe 6565 spółek pozyskanych z bazy ORBIS. Sprawdzał jak kształtowały się ich marże w latach 2021-2022.

Generalny wniosek: przedsiębiorcy podnieśli swoje marże w tym czasie. Ale nie przekraczały one najwyższych poziomów obserwowanych w dłuższej perspektywie, czyli w latach 2014-2022.

Kto podniósł marże wśród małych firm

Choć marże mieszczą się w obserwowanych wcześniej granicach, to jednak – zwraca uwagę PIE – w ponad połowie (58 proc.) firm marże znalazły się bliżej górnego poziomu tego przedziału niż w latach 2014-2020.


Polecamy: Co napędza inflację? Ekonomiści: część firm wykorzystała okazję do zwiększenia marż


Ale są wyjątki. Wśród małych i średnich firm są branże, które podniosły marże powyżej wieloletnich średnich. To przede wszystkim rolnictwo, ogrodnictwo i hodowla, ale też nieruchomości, czy oprogramowanie komputerowe. Podwyższone marże PIE odnotował też w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym oraz w bankowości i usługach finansowych.

– Równocześnie jednak, w każdej z wymienionych branż odnaleziono potencjalne dodatkowe czynniki, które mogły przełożyć się na kształtowanie marż, ale nie są one wynikiem domniemanego efektu spirali marżowo-cenowej – stwierdzają autorzy raportu PIE.

Jak rosły marże w dużych firmach

Ekonomiści think tanku przeanalizowali też marże w dużych firmach. I doszli do podobnych wniosków: co do zasady odstępstw od średnich wieloletnich nie ma. Ale zdarzają się branże, gdzie marże rosły bardziej niż przeciętnie.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Do takich należały usługi biznesowe, gdzie średnia marża w latach 2014-2020 wynosiła około 6 proc., zaś w latach 2021 i 2022 jej wartość utrzymywała się na poziomach kolejno 10 proc. i 8 proc. Podobne odstępstwo widać w handlu hurtowym: średni poziom marż w latach 2014-2020 to 4,5 proc., zaś w latach 2021-2022 ich poziom przekroczył próg 6 proc. Inny segmenty to przemysł drzewny, meblarski i papierniczy. Tutaj średnio firmy brały 5 proc. marży w latach 2014-2020, a w ostatnich dwóch było to już 7 proc.

Ale to jeszcze nie dowodzi istnienia spirali marżowo-cenowej, ocenia PIE

– Podwyższone poziomy marż w okresie 2021-2022 mogły wynikać ze splotu czynników, do których można zaliczyć: wzrost kosztów energii i kosztów pracy, problemy podażowe i wzrost cen na rynkach międzynarodowych czy zmiany zachowań konsumenckich – piszą autorzy raportu.

opracował Marek Chądzyński

Polecamy: