{"vars":{{"pageTitle":"To nie jest czas na ekspansję. Firmy okopują się na rynkach i szykują na zatory płatnicze","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["allianz-trade","badanie","eksport","esg","firma","inflacja","main","odroczone-platnosci","platnosci","polska","pozyczki","transport","zerwane-lancuchy-dostaw","zielona-transformacja"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"1 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":576602}} }
300Gospodarka.pl

To nie jest czas na ekspansję. Firmy okopują się na rynkach i szykują na zatory płatnicze

Wydłużone terminy płatności, wysokie koszty transportu, spowolnienie zielonej transformacji – to wyzwania, z którymi globalnie mierzy się biznes w 2023 r. 

Wydarzenia powodujące zakłócenia na rynku w ostatnich kilku latach, takie jak pandemia COVID-19 czy inwazja na Ukrainę zmieniają globalne łańcuchy dostaw. Allianz Trade zapytał firmy o oczekiwania odnośnie eksportu w 2023 r., o wpływ zakłóceń łańcucha dostaw na ich działalność, ich plany, jak chcą zwiększyć pewność łańcuchów dostaw oraz o strategie dotyczące obszaru ESG (Environmental, Social, and Governance), czyli ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego.

Zachowawcza ekspansja i wydłużone płatności

Z ankiet wynika, że firmy mają mniejszy apetyt na ekspansję na nowe rynki. Wolą umacniać swoja pozycję na tych, na których już są obecne. Taki wariant wybiera 63 proc. respondentów. A 47 proc. planuje inwestycje w nowych państwach.

Jednocześnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, większy odsetek respondentów spodziewa się wydłużenia terminów płatności za eksport (42 proc. do 31 proc. w 2022 r.).

– Firmy mierzą się z kombinacją takich czynników jak niższy popyt, dodatkowa presja na rentowność i surowsze warunki kredytowania, wynikające z dalszego podnoszenia stóp procentowych przez banki centralne w celu obniżenia inflacji. W takich warunkach firmy wyraźnie przygotowują się na dłuższe terminy płatności z tytułu handlu zagranicznego i wyższe ryzyko braku płatności w 2023 roku – twierdzi Aylin Somersan Coqui, CEO Allianz Trade, cytowany w komunikacie.

Problemy logistyczne

Z badania wynika również, że pomimo poprawy przedsiębiorstwa nadal obawiają się zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Prawie 75 proc. ankietowanych wskazało, że utrudnienia logistyczne i wysokie koszty transportu mają umiarkowany lub znaczący wpływ na ich działalność eksportową w 2023 r., przez co stanowią największą przeszkodę w Niemczech, Włoszech i Polsce. Dla firm w USA i Hiszpanii największym wyzwaniem jest koszt i dostępność finansowania. Z kolei największą bolączką, z którą mierzą się w tym roku firmy w Wielkiej Brytanii, są wysokie ceny energii. We Francji firmy najbardziej obawiają się ryzyka braku płatności – wskazują eksperci.

Analitycy podkreślają jednocześnie, że poza tradycyjnymi źródłami finansowania, firmy coraz częściej sięgają po usługę odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later), aby sfinansować działalność eksportową.

– Rosnąca dostępność tej formy finansowania może również odblokować finansowanie handlu dla małych i średnich przedsiębiorstw, które wcześniej unikały transakcji zagranicznych – twierdzi Ano Kuhanathan, dyrektor ds. badań przedsiębiorstw w Allianz Trade.

Czego biznes oczekuje od rządów?

Firmy najczęściej domagają się wsparcia finansowego w postaci pożyczek i dotacji gwarantowanych przez państwo. Aktywna polityka pracy na rzecz podnoszenia kwalifikacji pracowników zajmuje wśród wskazywanych potrzeb drugie miejsce. Trzecie oczekiwanie dotyczy zredukowania barier w handlu, w tym rezygnacji z podatku granicznego od emisji dwutlenku węgla.

Kryzys energetyczny podkręca tempo zielonej transformacji. W obliczu spowolnienia gospodarczego i ograniczeń finansowych ponad 80 proc. respondentów twierdzi, że w 2023 r. będzie przedkładać ciągłość biznesową nad zobowiązania w zakresie ESG. Firmy nie zrezygnowały jednak całkowicie z realizacji celów ESG: większość (85 proc.) podejmuje bardziej intensywne działania na rzecz przejścia na ekologiczne źródła energii w perspektywie długoterminowej, zwłaszcza w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Francji.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


– Główne działania w zakresie ESG nadal koncentrują się na środkach krótkoterminowych, takich jak wybór ekologicznych środków transportu, większe oczekiwania wobec dostawców dotyczące standardów ESG lub poprawa standardów bezpieczeństwa i higieny pracy w łańcuchu dostaw. Priorytetem są jednak również bardziej strukturalne środki, takie jak opracowywanie zrównoważonych i innowacyjnych produktów i usług oraz zmniejszenie zaangażowania w działalność szkodliwą dla środowiska – tłumaczy Aylin Somersan Coqui.

Allianz Trade przeprowadził ankietę wśród prawie 3000 eksporterów z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Polecamy również: