{"vars":{{"pageTitle":"Trwa program rozbudowy Katowice Airport. Lotnisko ma nową płytę postojową dla samolotów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["infrastruktura","katowice-airport","lotnictwo","rozbudowa","samoloty"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"4 kwietnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":286579}} }
300Gospodarka.pl

Trwa program rozbudowy Katowice Airport. Lotnisko ma nową płytę postojową dla samolotów

W Katowice Airport oddano do użytku nową płytę postojową samolotów o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiskami dla najpopularniejszych na świecie samolotów średniodystansowych typu Airbus A320 lub Boeing 737.

Samoloty, dla których przeznaczono nową płytę postojową, w branży lotniczej oznaczane są kodem C. Dzięki zakończeniu tej inwestycji liczba stanowiska postojowych dla tego typu statków powietrznych wzrosła w Pyrzowicach z 37 do 46.

Wartość przedsięwzięcia, które rozpoczęło się pod koniec 2019 roku, to 51 mln zł brutto. Wykonawcą inwestycji była firma Silesia Invest.

Budowa nowej płyty to jedno z dwóch zadań składających się na projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Drugim jest konstrukcja trzeciego hangaru, który powstaje przed świeżo oddaną do użytku nawierzchnią lotniskową.

Nowy hangar będzie największym tego typu obiektem w Pyrzowicach, jego powierzchnia wyniesie ok. 9,3 tys. m kw. W środku znajdą się dwie zatoki do serwisu samolotów maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, który mierzy 44,5 m długości, 11,7 m wysokości i 35,8 m rozpiętości. Budynek wyposażony będzie także w warsztaty, lakiernie oraz duże zaplecze socjalne i biurowe. Budowa hangaru rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2021 roku, do użytku zostanie oddany w połowie 2022. Najemcą trzeciego hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air.

Pomimo pandemii koronawirusa, która wywołała największy kryzys w historii branży lotniczej, zrobiliśmy wszystko, żeby nie przerwać kluczowych dla rozwoju Pyrzowic inwestycji. Osiągnęliśmy ten cel. W trakcie pandemii rozbudowaliśmy terminal pasażerski B. Z powodzeniem realizujemy także projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. Oddane do użytku nowe stanowiska postojowe są ważne z perspektywy rozwoju Katowice Airport. Ułatwią także obsługę frachtowców z pomocą humanitarną dla Ukrainy – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego Katowice Airport.

GTL od 2007 roku prowadzi rozbudowę infrastruktury Katowice Airport, na którą składa się droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe. Łączna wartość inwestycji związanych z rozbudową lotniska w latach 2007-2022 wyniosła ok. 470 mln zł brutto, z tego 130 mln zł stanowiło pozyskane przez spółkę dofinansowanie z Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko w ramach Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln.

GTL prognozuje, że w 2022 roku z siatki połączeń portu skorzystało od 3,8 mln do 4 mln pasażerów.