{"vars":{{"pageTitle":"Trzaskowski: Warszawa będzie neutralna klimatycznie do 2050 roku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["adaptacja-do-zmian-klimatu","neutralnosc-klimatyczna-2050","rafal-trzaskowski","warszawa","zmiany-klimatu","zrownowazony-rozwoj"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"3 grudnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":72337}} }
300Gospodarka.pl

Trzaskowski: Warszawa będzie neutralna klimatycznie do 2050 roku

Na wideokonferencji poświęconej udziałowi stolicy w projekcie „Zielone Miasta” (EBRD Green Cities) prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ogłosił, że Warszawa będzie neutralna klimatycznie w 2050 roku.

Warszawa rozpoczyna realizację projektu „Zielone Miasta” w ramach programu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Jego celem jest opracowanie strategii zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

„Stoimy przed jednym z największych wyzwań – kryzysem klimatycznym. Aby mu przeciwdziałać, musimy ciągły wzrost zastąpić rozwojem zrównoważonym. W 2018 roku Warszawa zobowiązała się do redukcji gazów cieplarnianych o 40 proc. do 2030 r. Dziś deklaruję dążenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Będziemy też inwestować w odporność miasta na zmiany klimatu” – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

„To zobowiązanie podjęliśmy w poczuciu odpowiedzialności za nasze miasto, za kraj, za świat, a także jako członek wspólnoty międzynarodowej” – dodał Trzaskowski.

Zielone miasta

Program „Zielone Miasta” (EBRD Green Cities) wspiera duże miasta w projektach, które prowadzą do zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zdrowia mieszkańców. Warszawa przystąpiła do programu w czerwcu 2020 roku.

Warszawa jest pierwszym polskim miastem, które przystąpiło do programu.

Warunkiem przystąpienia była realizacja inwestycji, której efektem będzie redukcja emisji gazów cieplarnianych. W przypadku Warszawy był to zakup taboru dla II linii metra.

Umowę na zakup do 45 pociągów za ponad 1,3 mld zł miasto podpisało ze Skodą w styczniu 2020 roku. Nawet połowę tych kosztów ma pokryć preferencyjny kredyt od unijnego Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pozostałe finansowanie będzie pochodzić z kredytów EBOR oraz ING – Warszawskie Metro uzyskało 392,5 mln złotych wsparcia.

Strategia zrównoważonego rozwoju

Od grudnia – w ciągu 12 miesięcy – dla Warszawy zostanie przygotowana długoterminowa strategia zrównoważonego rozwoju wraz z opracowaniem jej krótkoterminowych celów.

Przeanalizowane zostaną różne obszary funkcjonowania miasta, takie jak źródła energii i ciepłownictwo, gospodarka odpadami, termomodernizacja, adaptacja do zmiany klimatu, oświetlenie uliczne, jak również transport.

Efektem prac będzie zestaw szytych na miarę rekomendacji i propozycji inwestycyjnych. Integralną częścią projektu jest też plan ich wdrażania oraz szacowane koszty na poziomie inwestycyjnym i operacyjnym. Obejmą też wskazanie potencjalnych źródeł finansowania oraz sposobów realizacji tych inwestycji.

Warszawskich urzędników w realizacji projektu wesprze organizacja C40 Cities – grupa progresywnych klimatycznie miast. Projekt jest współfinansowany przez Taiwan Business (Fundusz Współpracy Technicznej EBOR) i Ministerstwo Finansów.

W ramach współpracy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) może wesprzeć finansowo miejskie inwestycje m. in. w ekologiczny transport miejski, wydajną energetykę, termomodernizację czy gospodarkę odpadami. Pod uwagę będą brane rozwiązania wspomagające efektywną walkę z globalnym ociepleniem.

W programie uczestniczy już kilkadziesiąt miast z Europy Środkowo-Wschodniej i Azji, m. in. Sofia, Tirana, Tbilisi, Kijów, Belgrad.

Transmisję z konferencji prasowej o rozpoczęciu projektu można obejrzeć na profilu fb Miasta Stołecznego Warszawy.

Warszawa chce zakazać palenia węglem pod koniec 2023 roku