{"vars":{{"pageTitle":"Tunel, linie kolejowe, autostrada. CPK: Łódź będzie jednym z większych beneficjentów inwestycji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","drogi","infrastruktura","kolej","lotnictwo","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":267070}} }
300Gospodarka.pl

Tunel, linie kolejowe, autostrada. CPK: Łódź będzie jednym z większych beneficjentów inwestycji

Spółka Centralny Port Komunikacyjny kompletuje dokumentację do wniosku o decyzję lokalizacyjną dla tunelu dużych prędkości w Łodzi. Dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź wkrótce zostanie wskazany wariant inwestorski.

Projektowany tunel dalekobieżny CPK w Łodzi to najbardziej zaawansowana spośród inwestycji CPK. 4-kilometrowy podziemny przejazd posiada już decyzję środowiskową, a od listopada ubiegłego roku wkroczył w fazę projektowania. W pierwszej połowie marca spółka planuje odebrać tzw. koncepcję programowo-przestrzenną tunelu, a miesiąc później złożyć wniosek o decyzję lokalizacyjną (to kolejny ważny kamień milowy).

Według harmonogramów, po pozyskaniu decyzji lokalizacyjnej w IV kwartale tego roku spółka CPK planuje złożyć – wraz z kompletnym projektem budowlanym i uzgodnieniami dotyczącymi m.in. fazowania robót – wniosek o pozwolenie na budowę.

Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), a do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min, zamiast obecnych 3 godz. – podkreśla wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Z Portu Solidarność będzie można dojechać koleją do Łodzi z prędkością do 250 km/h w zaledwie pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej).

Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania i Wrocławia (od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”).

W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).

Tunel dla ruchu aglomeracyjnego

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe buduje tunel dla ruchu aglomeracyjnego – także przez Łódź Fabryczną, ale dalej przebieg jest już inny – powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, dla którego prace planistyczne trwają od połowy ubiegłego roku.

Do dzisiaj proponowane warianty zostały skonsultowane z samorządowcami i mieszkańcami ze wszystkich gmin między Warszawą i Łodzią, przez które przebiegają. W tej sprawie do spółki i do wykonawcy STEŚ wpłynęło blisko 19 tys. opinii i uwag. To właśnie w odpowiedzi na nie spółka CPK opracowała korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne.

Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się druga tura konsultacji, czyli spotkania informacyjne – tym razem w trybie online – która potrwa do końca marca i podczas której mieszkańcy będą mogli zobaczyć zawężoną do trzech liczbę wariantów i proponowane dla nich rozwiązania techniczne. Poprzedza ona wskazanie tzw. wariantu inwestorskiego, który spółka CPK przedstawi do wniosku o decyzję środowiskową w pierwszej połowie roku. Kolejny etap to przygotowanie dokumentacji budowlanej i wniosek o decyzję lokalizacyjną.

W przypadku ponad 200-kilometrowego odcinka między Łodzią i Wrocławiem konsultacje w ramach studium wykonalności również postępują konsekwentnie. Tutaj uszczegółowione rozwiązania projektowe wraz z rozwiązaniami technicznymi mają zostać zaprezentowane mieszkańcom na przełomie marca i kwietnia – wtedy ruszy drugi etap konsultacji.

Inwestycje CPK dla województwa łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.

Nowe drogi w ramach CPK

Nieodłączną częścią inwestycji CPK są zadania, których inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 od skrzyżowania z autostradą A1 do granicy Warszawy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.

GDDKiA dysponuje już decyzją środowiskową. W sprawie tej inwestycji trwają obecnie konsultacje rynkowe z firmami budowlanymi. Jak wynika z harmonogramów GDDKiA, podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

22 firmy chcą nadzorować budowę CPK. Kwoty na razie nie są znane