{"vars":{{"pageTitle":"Turystyka sportowa przyciąga jak nigdy. To wielkie zyski dla gospodarek","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["formula-1","igrzyska-olimpijskie","mistrzostwa-swiata","najnowsze","sport","zawody-sportowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"30 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":635070}} }
300Gospodarka.pl

Turystyka sportowa przyciąga jak nigdy. To wielkie zyski dla gospodarek

Urok bycia świadkiem najważniejszych wydarzeń sportowych z pierwszej ręki gwarantuje, że branża turystyki sportowej będzie odnotowywać coraz większe wzrosty. Branża do 2030 roku urośnie o 17,5 proc. – szacuje Światowa Organizacja Turystyki.

Zawody sportowe, które przez cały rok odbywały się w różnych krajach na dużą skalę, okazały się magnesem dla turystów z całego świata. Wydarzenia takie jak Wyścigi Formuły 1, Mistrzostwa Świata Kobiet współorganizowane przez Australię i Nową Zelandię przyciągnęły miliony widzów, generując znaczne przychody i pokazując wpływ turystyki sportowej na gospodarkę.

Po chudych latach pandemicznego zamknięcia ma to duże znaczenie dla sektora.

Wzrost turystyki sportowej

Atrakcyjność podróżowania w celu uczestniczenia w najważniejszych wydarzeniach sportowych rośnie, czyniąc turystykę sportową jednym z najszybciej rozwijających się sektorów w branży turystycznej. Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych podaje, że rynek generuje około 10 proc. światowych wydatków na turystykę i wciąż się rozwija. Szacuje się, że w latach 2023-2030 wzrośnie o 17,5 proc.

– Turyści sportowi w znacznym stopniu przyczyniają się do rozwoju lokalnych gospodarek poprzez wydatki na zakwaterowanie, wyżywienie, transport, zakupy i inne działania związane z turystyką. Ponieważ coraz więcej profesjonalnych drużyn gra na arenie międzynarodowej, fani podążają za nimi, zapewniając tym miejscom i wydarzeniom większą widoczność poprzez choćby media społecznościowe – tłumaczy Lisa Delpy Neirotti, profesor i dyrektor w George Washington University’s Sport Management Program na łamach CNBC.

Korzyści dla gospodarek z turystyki sportowej

Kraje takie jak Arabia Saudyjska strategicznie inwestują w sport, aby podnieść swoją międzynarodową pozycję. Kraj ten przeznaczył znaczne środki na piłkę nożną i golfa, przyciągając znanych sportowców i wykorzystując wydarzenia sportowe do globalnej ekspozycji. Krytycy twierdzą jednak, że takie praktyki, określane jako „sportswashing”, mają na celu poprawę globalnego wizerunku kraju. Więcej pisaliśmy o tym tu.

Turystyka sportowa zwiększa także liczbę podróży poza sezonem. Podczas corocznego weekendu wyścigowego Formuły 1 hotele w Singapurze miały 90-proc. obłożenie przy gwałtownym wzroście cen. To udowadnia potencjał ekonomiczny dużych wydarzeń sportowych nawet w okresie tradycyjnie uważanym w tym sektorze za niedochodowy.

Tegoroczne Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Kobiet, odbywające się w Australii i Nowej Zelandii, przyniosły ponad 570 milionów dolarów przychodu. Natomiast, Mistrzostwa Świata w Krykiecie Mężczyzn, które odbyły się w październiku i listopadzie, miały przynieść indyjskiej gospodarce od 2,1 do 2,6 miliarda dolarów – wynika z badań The Bank of Baroda.

Na 19. Igrzyska Azjatyckie, które odbyły się w Chinach na przełomie września i października, sprzedano ponad 3 miliony biletów, co wygenerowało ponad 610 milionów juanów (85 milionów dolarów) przychodu. Przychody ze sprzedaży towarów i sponsoringu wyniosły dodatkowo 730 milionów dolarów.

Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Paryżu, które są zaplanowane na 2024 rok mają wygenerować 10,7 mld euro przychodu – tak oszacowało badanie przeprowadzone przez Centrum Prawa i Ekonomii Sportu (CDES) na Uniwersytecie w Limoges.

Czytaj także: