Komisja Europejska zatwierdziła pakiet inwestycyjny o wartości ponad 1,4 mld euro na projekty infrastrukturalne, które mają pobudzić gospodarkę, służyć środowisku i zdrowiu i poprawić jakość życia obywateli.
Beneficjentami programu jest siedem państw: Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Polska, Portugalia, Rumunia i Węgry.
Co zyska Polska?
54 miliony euro z Funduszu Spójności – tyle wyda Unia na inwestycje w północnej i północno-zachodniej Polsce dotyczące linii przesyłowej energetycznej i podstacji elektroenergetycznych. Przyczyni się to do redukcji emisji gazów cieplarnianych w regionie oraz zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.
85 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – tyle zdobył Olsztyn na projekty poprawy i rozbudowy transportu publicznego oraz instalację inteligentnego systemu transportowego. Cel to zmniejszenie ruchu samochodów osobowych na rzecz komunikacji miejskiej i zysk dla środowiska naturalnego w mieście.
38 milionów euro z Funduszu Spójności – tyle dostanie Bydgoszcz na modernizację sieci tramwajowej. Ma to ograniczyć ruch drogowy w województwie kujawsko-pomorskim, zwiększyć komfort poruszania i dostęp do transportu miejskiego dla osób o ograniczonej możliwości poruszania, a w efekcie zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych.
76 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – tyle Polska otrzyma na modernizację linii kolejowych w województwie śląskim o łącznej długości prawie 52 km. Celem projektu jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i poprawa jakości kolei w Polsce.
W sumie do Polski trafią 253 miliony euro.
Źródła finansowania i inicjatywa JASPERS
Projekty, o których mowa, to inwestycje realizowane na wielką skalę, a budżet każdego z nich przekracza 50 milionów euro.
Wkład finansowy Unii pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu Spójności i ostatecznej oceny projektów dokonywała Komisja Europejska.
Pozyskanie funduszy wsparła inicjatywa JASPERS, pomagająca władzom lokalnym, regionalnym i krajowym w przygotowywaniu dużych projektów infrastrukturalnych finansowanych z funduszy UE.
Przeczytaj też:
>>> Polska kontra neutralność klimatyczna – co dalej z unijnym planem i pieniędzmi na transformację