{"vars":{{"pageTitle":"Unia Europejska wyda 1,4 mld euro na zielone projekty w Unii. Polska też zyska","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["energetyka","europejski-zielony-lad","gazy-cieplarniane","komisja-europejska","polska","transport","unia-europejska","zanieczyszczenie-powietrza"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"20 marca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":44003}} }
300Gospodarka.pl

Unia Europejska wyda 1,4 mld euro na zielone projekty w Unii. Polska też zyska

Komisja Europejska zatwierdziła pakiet inwestycyjny o wartości ponad 1,4 mld euro na projekty infrastrukturalne, które mają pobudzić gospodarkę, służyć środowisku i zdrowiu i poprawić jakość życia obywateli.

Beneficjentami programu jest siedem państw: Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Polska, Portugalia, Rumunia i Węgry.

Co zyska Polska?

54 miliony euro z Funduszu Spójności – tyle wyda Unia na inwestycje w północnej i północno-zachodniej Polsce dotyczące linii przesyłowej energetycznej i podstacji elektroenergetycznych. Przyczyni się to do redukcji emisji gazów cieplarnianych w regionie oraz zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.

85 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – tyle zdobył Olsztyn na projekty poprawy i rozbudowy transportu publicznego oraz instalację inteligentnego systemu transportowego. Cel to zmniejszenie ruchu samochodów osobowych na rzecz komunikacji miejskiej i zysk dla środowiska naturalnego w mieście.

38 milionów euro z Funduszu Spójności – tyle dostanie Bydgoszcz na modernizację sieci tramwajowej. Ma to ograniczyć ruch drogowy w województwie kujawsko-pomorskim, zwiększyć komfort poruszania i dostęp do transportu miejskiego dla osób o ograniczonej możliwości poruszania, a w efekcie zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych.

76 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – tyle Polska otrzyma na modernizację linii kolejowych w województwie śląskim o łącznej długości prawie 52 km. Celem projektu jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i poprawa jakości kolei w Polsce.

W sumie do Polski trafią 253 miliony euro.

Źródła finansowania i inicjatywa JASPERS

Projekty, o których mowa, to inwestycje realizowane na wielką skalę, a budżet każdego z nich przekracza 50 milionów euro.

Wkład finansowy Unii pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu Spójności i ostatecznej oceny projektów dokonywała Komisja Europejska.

Pozyskanie funduszy wsparła inicjatywa JASPERS, pomagająca władzom lokalnym, regionalnym i krajowym w przygotowywaniu dużych projektów infrastrukturalnych finansowanych z funduszy UE.

Przeczytaj też:

>>>To jak lądowanie na Księżycu – tak Unia określa swój plan na nowy zielony ład. Polska szykuje się na „twarde negocjacje”

>>> Polska kontra neutralność klimatyczna – co dalej z unijnym planem i pieniędzmi na transformację