{"vars":{{"pageTitle":"Urodzinowa promocja Wizz Air z zarzutami UOKiK. Spółce grozi duża kara","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kara-finansowa","lotnictwo","najnowsze","tomasz-chrostny","transport","uokik","urzad-ochrony-konkurencji-i-konsumentow","wizz-air"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"22 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":663454}} }
300Gospodarka.pl

Urodzinowa promocja Wizz Air z zarzutami UOKiK. Spółce grozi duża kara

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę promocję urodzinowa węgierskiej taniej linii lotniczej  Wizz Air. W czasie trwania promocji można było kupić bilety za niespotykanie niską cenę, jednak większość z nich przewoźnik szybko anulował. UOKiK postawił mu już zarzuty.

Wizz Air 18 maja ubiegłego roku zorganizował promocję urodzinową. W czasie jej trwania można było kupić bilety lotnicze za 35 zł. Większość konsumentów, którzy kupili bilety w tej cenie, nie miało jednak okazji z nich skorzystać.

Spółka anulowała umowy następnego dnia od zakupu, powołując się na błąd techniczny i deklarując natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Uznała jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji.


Czytaj także: Batalia o wakacje kredytowe. UOKiK chce obniżenia progu kredytu


Do UOKiK wpłynęły liczne skargi, w sygnałach czytamy m.in. że „linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień by skorzystać z ich promocji”. Rzeczywiście, informacja o zniżkach w ramach promocji urodzinowej była dystrybuowana wieloma kanałami – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter oraz serwis Instagram – komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jak dodaje, „nic nie wskazywało na to, że nie istnieje możliwość realizacji przelotu lotniczego na tych warunkach”. W związku z tym, prezes UOKiK-u postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Kolejne zarzuty

To jednak niejedyne zarzuty wobec linii lotniczej. W jej sprawie toczy się również postępowanie dotyczące uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone. Chodzi o usługę Elastyczny towarzysz podróży. Polega ona na  umożliwieniu tworzenia rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online.

Konsumenci w sygnałach kierowanych do UOKiK wskazywali, że przewoźnik nie zwraca za nią opłaty (58 zł od osoby) w sytuacji, gdy lot zostanie przez spółkę odwołany.

W trakcie działań UOKiK Wizz Air zastąpił kwestionowany wzorzec umowy nowym, który jednak nadal zawiera postanowienia wzbudzające wątpliwości. Aktualnie spółka dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących stosownego wniosku.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności – mówi Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, jak i za stosowanie niedozwolonej klauzuli, spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Oprac. Emilia Derewienko

Czytaj także: