{"vars":{{"pageTitle":"W poszukiwaniu nowych dróg. Świat zastanawia się nad alternatywą dla Kanału Panamskiego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["chiny","handel-miedzynarodowy","kanal-panamski","main","najnowsze","przepustowosc-statkow","transport-wodny","usa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"16 czerwca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":714401}} }
300Gospodarka.pl

W poszukiwaniu nowych dróg. Świat zastanawia się nad alternatywą dla Kanału Panamskiego

Liczba statków przepływających przez Kanał Panamski nadal spada. W I kwartale 2024 roku była mniejsza o 29 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok temu. Za trudności w transporcie morskim odpowiada susza wywołana przez El Nino oraz postępujące zmiany klimatyczne. Teraz kraje szukają nowych rozwiązań.

Obecnie liczba obsługiwanych statków w Kanale Panamskim wzrosła z 22 do 26 dziennie. Od lipca będzie to do 33 tranzytów na dobę. Ale to nadal mniej niż przeciętnie w poprzednich latach. Zwykle w tym okresie było to 36-38 statków.

Sytuacja powoli wraca do normy, ponieważ w obecnej porze deszczowej stan wód w głównym zbiorniku wodnym Kanału – w jeziorze Gatun – wzrasta. Poziom jeziora wynosi już 24,9 m, ale to też daleko odbiega od normy wynoszącej 29 m.

Transport morski na Kanale Panamskim opisuje Polski Instytut Ekonomiczny w swoim najnowszym Tygodniku Gospodarczym.


Czytaj także: Zmiany klimatu już dają się we znaki. W Polsce pojawiają nieznane tu wcześniej choroby


Utrudnienia bolesne dla kilku krajów

Mniejsza przepustowość to duży problem dla transportu morskiego. Już spowodowała wysokie ceny i utrudnienia dla Chin, Japonii, Korei Południowej oraz USA. Za fracht z wybrzeża USA do Chin przez kanał płaci się o ok. 36 proc. więcej.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Kryzys w Kanale Panamskim zmusza wiele krajów do szukania alternatywnych kierunków transportu swoich towarów. Meksyk zaproponował wykorzystanie trasy kolejowej i stworzenie tzw. Korytarza Międzyoceanicznego Przesmyku Tehuantepec – połączenia kolejowego i drogowego łączącego Ocean Spokojny z Zatoką Meksykańską.

Poza tym instytucja zarządzająca Kanałem Panamskim, ACP, planuje rozbudowę dodatkowego zbiornika wodnego na rzece Indio. Szacowany koszt modernizacji na lata 2024-2030 to ponad 8,5 miliarda dolarów amerykańskich.

Polecamy: