{"vars":{{"pageTitle":"Polacy kochają walentynki jak Amerykanie. Ale świętują znacznie skromniej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["handel","ipsos","najnowsze","paypo","prezenty","stany-zjednoczone","usa","walentynki","wydatki","zakupy"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"14 lutego 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":482785}} }
300Gospodarka.pl

Polacy kochają walentynki jak Amerykanie. Ale świętują znacznie skromniej

Amerykanie wydadzą w tym roku na walentynki 25,9 miliardów dolarów. Polakom do takiego poziomu wydatków daleko, ale i u nas święto jest obchodzone niemal równie chętnie, co w Stanach. Sprawdzamy, ile wydajemy i jakie kupujemy prezenty z okazji dnia zakochanych.

Jak już świętować to na bogato. Najnowsze dane pokazują, że w tym roku Amerykanie wydadzą 26 miliardów dolarów z okazji święta zakochanych, wynika z corocznej ankiety przeprowadzonej przez National Retail Federation. To o 2 miliardy dolarów więcej, niż rok temu i najwięcej od czasu pierwszego takiego badania w 2004 roku. Najwidoczniej większości Amerykanów nie przeraża wzrost cen.

Walentynki cieszą się największą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Z zeszłorocznego badania Ipsos wynika, że 75 proc. społeczeństwa amerykańskiego świętuje 14 lutego.

Spośród wszystkich grup wiekowych w Stanach najbardziej zaszaleć chcą millenialsi. Osoby w wieku od 35 do 44 lat deklarują średnio 336 dolarów wydatku z okazji walentynek. Średni budżet grupy wiekowej od 25 do 34 lat jest mniejszy, ale wciąż nie skromny, bo wynosi 238 dolarów – podaje CNBC.

Polacy też świętują, ale skromnie

Popularność walentynek w Polsce zaczęła rosnąć około 30 lat temu. To relatywnie krótko, ale święto zdążyło się mocno ugruntować w naszym społeczeństwie. W zeszłorocznym badaniu Ipsos 64 proc. ankietowanych zadeklarowało, że obchodzi święto zakochanych. To o wiele więcej, niż między innymi w Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Tym samym nasz kraj znalazł się na ósmym miejscu pod tym względem spośród 28 badanych państw na całym świecie.

Niewiele się chyba pod tym względem zmienia. Z tegorocznej ankiety przeprowadzonej przez PayPo, operatora systemu odroczonych płatności za zakupy w Internecie, wynika, że w tym roku 66 proc. pytanych Polaków zamierza świętować walentynki, a osób niezainteresowanych tym świętem jest 23 proc. Z kolei, 11 proc. pytanych nie ma zdania w tym temacie.

W Polsce kwoty przeznaczane na prezenty walentynkowe najczęściej nie przekraczają 200 złotych. Najliczniejsza grupa (27 proc.) badanych planuje wydać na podarunki związane z tym świętem od 50 do 100 złotych. Jedna czwarta ankietowanych celuje w upominek poniżej 50 złotych, a 24 proc. pytanych kupi prezent w cenie od 100 do 200 złotych.

Osób przeznaczających większe sumy na dzień zakochanych jest zdecydowanie mniej. Budżet w granicach od 200 do 500 złotych przewiduje 9 proc. badanych. Z kolei więcej, niż 500 złotych wyda tylko 2 proc. respondentów.

Jakie prezenty kupujemy?

W Polsce z okazji walentynek kupuje się przede wszystkim drobne podarunki. Najliczniejsza grupa pytanych da ukochanej osobie w prezencie czekoladki (42 proc.) – wynika z badania PayPo. Na drugim miejscu znalazły się perfumy i kosmetyki. Taki upominek ma zamiar kupić 35 proc. ankietowanych.

Popularną niespodzianką na walentynki są też kwiaty, które wybierze 31 proc. pytanych.

Dalej w rankingu najpopularniejszych prezentów znalazła się ex aequo biżuteria i gadżety, kubki i ramki. Na taki walentynkowy podarunek stawia po 18 proc. respondentów.

Mniejszą popularnością cieszą się prezenty w formie kart podarunkowych, ubrań, książek, gier i płyt.

Spośród badanych osób 14 proc. nie planuje żadnych prezentów.

Mężczyźni wydają więcej

Większość mężczyzn kupuje swojej ukochanej osobie kwiaty (55 proc), czekoladki (45 proc.), kosmetyki i perfumy (30 proc.), biżuterię (27 proc.). Mężczyźni rzadziej decydują się na upominek taki jak ubranie lub torebka (11 proc.), książki (10 proc.), gry (5 proc.) i płyty (4 proc.)

Jeśli chodzi o wydatki to 25 proc. mężczyzn przeznaczy na podarunki od 100 do 200 zł. Niewielu mniej przeznaczy do 50 złotych (23 proc.). Od 50 do 100 złotych planuje wydać 22 proc. mężczyzn, 14 proc. wyda od 200 do 500 złotych, 3 proc. wyda więcej niż 500 zł – wynika z badania PayPo.

Kobiety najczęściej decydują się wręczać prezenty walentynkowe w postaci czekoladek (39 proc), kosmetyków i perfum (39 proc.) oraz gadżetów (29 proc.). Mniej chętnie kupują swoim partnerom kwiaty (8 proc.) gry (7 proc.) i płyty (5 proc.).

Budżet kobiet na święto zakochanych jest mniejszy, niż mężczyzn. Nic w tym dziwnego, w końcu kobiety nadal zarabiają mniej! Pisaliśmy o tym w tym tekście.

Najwięcej kobiet (33 proc.) wydaje na prezent średnio 50-100 zł. 27 proc. wydaje do 50 zł, a 24 proc. – od 100 do 200 zł. Prezenty od 200 do 500 złotych w planach ma 4 proc. kobiet.

Polecamy także: