Budimex podpisał umowę na realizację w formule „buduj” mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę, który ma połączyć centrum Warszawy z Pragą Północ, za 120,96 mln zł brutto, podała spółka. Koniec robót nastąpić ma w lutym 2024 r.
Most ten ma liczyć 452 metry – będzie to najdłuższa przeprawa dla pieszych i rowerzystów w Polsce oraz jedna z największych tego typu inwestycji w Europie. Dzięki budowie nowego mostu Praga stanie swego rodzaju „przedłużeniem” Śródmieścia Warszawy.
Inwestorem kontraktu jest stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.
Most ma połączyć brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i ul. Stefana Okrzei. Przebycie trasy kładką ma zająć 6 minut pieszo lub 2 minuty rowerem. Most pieszo-rowerowy łączyć będzie odnowioną część prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi.
Dla pieszych powstanie ciąg łączący ul. Ząbkowską z Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem, natomiast dla rowerzystów powstać ma korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem i Wolą.
„Prace budowlane przygotowawcze do budowy rozpoczynamy już w tym tygodniu. Zaczynamy od inwentaryzacji obiektów sąsiadujących z budową oraz od badania dna Wisły w miejscu budowy” – mówi dyrektor rejonu dywizji budownictwa infrastrukturalnego Budimex, Dariusz Demianiuk.
Konstrukcja mostu będzie stalowa, a konstrukcja filarów żelbetowa. Filary mostu będą konstruowane z poziomu rzeki. Zgodnie z warunkami kontraktowymi, Budimex zapewni ciągły ruch na Bulwarach Wiślanych, ale będzie on ograniczony. Montaż konstrukcji stalowej w częściach skrajnych będzie się odbywać z lądu, a część środkowa z jednostek pływających.
Jednopoziomowa, pieszo-rowerowa przeprawa przez Wisłę ma być wykonana ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu. W najszerszym punkcie most mierzyć ma 16,3 m, natomiast w najwęższym 6,9 m. szerokości.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki sięgnęły 8,3 mld zł w 2020 r.