{"vars":{{"pageTitle":"Węgierski MOL będzie produkować zielony wodór. Właśnie otworzył pierwszą instalację","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energetyka","mol","najnowsze","przemysl","rafineria","wodor"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"11 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":703272}} }
300Gospodarka.pl

Węgierski MOL będzie produkować zielony wodór. Właśnie otworzył pierwszą instalację

Węgierski koncern paliwowy MOL uruchomił dziś elektrolizery do produkcji wodoru z odnawialnych źródeł energii. Pierwsza taka instalacja firmy znajduje się w Rafinerii Dunaj niedaleko Budapesztu.

Fabryka zielonego wodoru o mocy 10 megawatów to największa tego typu instalacja w regionie Europy Środkowej. MOL przeznaczył na jej budowę 22 mln euro. Wykonawcą była amerykańska firma Plug Power.

W nowych elektrolizerach MOL będzie w stanie produkować rocznie 1,6 tys. ton zielonego wodoru. Fabryka pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla z Rafinerii Dunaj o 25 tys. ton rocznie. To porównywalne do wycofania z dróg 5,5 tysiąca samochodów spalinowych, podaje firma.


Czytaj też: Takie ma być paliwo przyszłości. Wszystkie odcienie wodoru [EXPLAINER]


– Dziś nasza nowa fabryka zielonego wodoru sprawia, że działalność przemysłowa MOL jest bardziej zielona i ekologiczna, ale jutro będzie oferować rozwiązania dla całej branży i mobilności wodorowej. Po Száhalombacie przeniesiemy tę technologię do pozostałych dwóch jednostek produkcji paliw w Grupie, aby uczynić proces produkcji paliw bardziej zrównoważonym w każdej z rafinerii Grupy MOL – powiedział József Molnár, dyrektor zarządzający Grupy MOL, podczas ceremonii inauguracji nowej fabryki.

MOL produkuje już wodór z gazu ziemnego, ta metoda generuje jednak emisje dwutlenku węgla. Produkcja ta sięga 150 tysięcy ton w skali grupy. Grupa wykorzystuje `wodór w procesach produkcyjnych w rafinerii. Docelowo bierze też pod uwagę dostarczanie go jako paliwa w transporcie.

Zgodnie z regulacjami Unii Europejskie, do 2030 roku 42 proc. wodoru wykorzystywanego w przemyśle powinno pochodzić z niebiologicznych źródeł odnawialnych.

Polecamy także: