Meta, spółka do której należy Instagram i Facebook została oskarżona o celowe zaprojektowanie swoich platform tak, aby uzależniać dzieci. Platforma miała też świadomie zezwalać nieletnim użytkownikom na prowadzenie kont.
Jest to najważniejszy element pozwu złożonego przez prokuratorów generalnych z 33 stanów przeciwko Meta pod koniec października. Zgodnie ze skargą prawną, Meta otrzymała miliony skarg dotyczących nieletnich użytkowników na Instagramie, ale tylko ułamek tych kont został wyłączony. W treści pozwu zawarto, że firma wiedziała o dużej liczbie nieletnich użytkowników i ignorowała prośby rodziców o usunięcie kont nieletnich.
Według zarzutów w 2021 roku Meta miała otrzymać ponad 402 tys. zgłoszeń użytkowników poniżej 13 roku życia na Instagramie. Jednak tylko 164 tys. z tych zgłoszonych kont zostało wyłączonych z powodu potencjalnej niepełnoletności. Budzi to obawy co do obsługi takich zgłoszeń przez firmę. Głównym argumentem pozwu jest fakt, że działania te naruszają ustawę o ochronie prywatności i ochronie dzieci w Internecie, która nakazuje firmom zajmującym się mediami społecznościowymi powiadomienie i uzyskanie zgody rodziców przed zebraniem danych od dzieci.
Autorzy skargi podkreślają również rzekome tworzenie przez Meta uzależniających i szkodliwych produktów dla dzieci. Wewnętrzne dokumenty firmy wspomniane w skardze mają pokazywać, że urzędnicy Meta przyznają się do wykorzystywania psychologicznych słabości młodych użytkowników. Metody Meta wykorzystywały ponoć fakt niedojrzałości mózgów nastolatków i ich podatność na bodźce emocjonalne i nowości.
Meta odpowiedziała na zarzuty, stwierdzając, że skarga błędnie przedstawia jej wysiłki podejmowane w ciągu ostatniej dekady. Firma zapewnia, że wdrożyła ponad 30 narzędzi wspierających nastolatków i ich rodziców. Meta argumentuje także, że weryfikacja wieku jest „złożonym wyzwaniem branżowym” i zasugerowała przeniesienie odpowiedzialności na sklepy z aplikacjami i rodziców.
Firma wyraziła poparcie dla przepisów federalnych wymagających od sklepów z aplikacjami, takich jak Google i Apple, uzyskania zgody rodziców, gdy młodzież poniżej 16 roku życia pobiera aplikacje.
oprac. Amelia Suchcicka
Czytaj także:
- Meta i TikTok na dywaniku Komisji Europejskiej. UE chce walczyć z falą dezinformacji
- Facebook kontra Kanada. Premier Trudeau krytykuje giganta za blokowanie treści
- Zuckerberg staje w szranki z Muskiem. Threads, nowa społecznościówka ma już miliony użytkowników
- Najbardziej znienawidzone firmy 2023. Oto korporacje, których nie znoszą konsumenci