{"vars":{{"pageTitle":"Wodorowa rewolucja na torach. Siemens dostarczy pociągi dla Bawarii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bawaria","deutsche-bahn","najnowsze","naped-wodorowy","niemcy","pociagi-wodorowe","produkcja-wodoru","siemens","transport-kolejowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"5 maja 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":739464}} }
300Gospodarka.pl

Wodorowa rewolucja na torach. Siemens Mobility dostarczy nowe pociągi dla Bawarii

Siemens Mobility rozpoczął produkcję bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorem, które już pod koniec 2026 roku wyjadą na trasy kolejowe w Bawarii. Inwestycja realizowana wspólnie z Südostbayernbahn i Deutsche Bahn ma przyspieszyć dekarbonizację transportu kolejowego i zastąpić wysłużone pociągi z silnikami diesla.

Pociągi przyszłości: bez spalin i z pełnym komfortem

Nowe pociągi Mireo Plus H będą kursować na 32-kilometrowej trasie z Mühldorf przez Tüßling do Burghausen. Wyposażone zostaną w wodór jako paliwo, przetwarzany w ogniwach paliwowych na energię elektryczną. To pozwoli na cichą i czystą jazdę, bez emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.

Zasięg pociągu to nawet 1200 kilometrów na jednym tankowaniu, które zajmie około 15 minut. Skład dwuwagonowy pomieści m.in. dziewięć rowerów, będzie miał niskopodłogowe wejścia oraz specjalne okna poprawiające jakość połączeń telefonicznych. Wady? Podczas gdy państwa europejskie inwestują w coraz szybszą kolej, pociąg Siemensa nie pojedzie szybciej niż 140 km/h.

Wspólna inwestycja w zieloną kolej

Projekt powstaje na zamówienie kraju związkowego Bawaria, który aktywnie inwestuje w rozwój zrównoważonego transportu. Deutsche Bahn zapowiedziała budowę własnej elektrolizerni w Mühldorfie, która będzie wykorzystywać wyłącznie odnawialne źródła energii do produkcji wodoru. Taki model lokalnej produkcji i zasilania taboru znacząco ogranicza emisję i wpływ transportu na środowisko.

Siemens Mobility nie tylko dostarczy nowe pociągi, ale zapewni również kompleksowy serwis systemu zasilania wodorem. Współpraca obejmuje konserwację infrastruktury technicznej oraz bieżące wsparcie eksploatacyjne, co ma kluczowe znaczenie dla niezawodności nowej floty.

Według Andre Rodenbecka, CEO pionu taborowego w Siemens Mobility, pociągi Mireo Plus H łączą wysoką efektywność energetyczną, niską emisję hałasu i dużą moc napędową. Z kolei Cornelia Würtz z Deutsche Bahn podkreśla, że projekt ten wpisuje się w realizację strategii klimatycznej firmy i stanowi ważny krok w kierunku upowszechnienia kolei niskoemisyjnej w Niemczech.

Technologia z myślą o środowisku

Pociągi Mireo to konstrukcja oparta na lekkim aluminium, zoptymalizowana aerodynamicznie i wyposażona w nowoczesne systemy oszczędzania energii, w tym rekuperację i inteligentne zarządzanie napędem. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie zużycia energii nawet podczas intensywnej eksploatacji. Pokładowe systemy monitoringu i diagnostyki pozwalają na bieżące śledzenie zużycia i optymalizację parametrów pracy.

Ich inteligentne zarządzanie zasobami pokładowymi minimalizuje nie tylko koszty eksploatacji, ale też emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Dodatkowo system ETCS – europejski standard sterowania ruchem kolejowym – gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo i kompatybilność z sieciami w innych krajach UE.

Napęd wodorowy i elektryczny pozwala uniezależnić się od sieci trakcyjnych, co czyni te pociągi idealnym rozwiązaniem dla tras niezelektryfikowanych. Rozwiązanie to eliminuje konieczność kosztownych inwestycji infrastrukturalnych w linie zasilające, a jednocześnie zapewnia wysoki komfort i niezawodność podróży. Dzięki temu projekt może stać się wzorem dla kolejowych inwestycji w innych regionach Europy, szczególnie tam, gdzie zelektryfikowanie linii jest ekonomicznie lub środowiskowo nieopłacalne.

Zielony transport na torach nabiera tempa

Technologia wodorowa w kolejnictwie to odpowiedź na wyzwania klimatyczne i potrzeby lokalnych społeczności. Siemens Mobility pokazuje, że innowacje mogą iść w parze z ekologią oraz komfortem podróży. Jeśli projekt w Bawarii się powiedzie, może otworzyć drogę dla szerszego wdrożenia wodoru w transporcie publicznym w całej Europie.


Przeczytaj również: