{"vars":{{"pageTitle":"Duży biznes otwiera MŚP drzwi do nowych rynków i dużych projektów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["duze-firmy","kaczmarski-inkasso","kontrahenci","krajowy-rejestr-dlugow","krd","mikrofirmy","msp","najnowsze","wspolpraca","zatory-platnicze"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"15 września 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":741816}} }
300Gospodarka.pl

Duży biznes otwiera MŚP drzwi do nowych rynków i dużych projektów

Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z dużymi firmami to dla jednych szansa, a dla innych ryzyko. Z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów „Relacje asymetryczne w biznesie” wynika, że MŚP coraz częściej dostrzegają w niej realne możliwości rozwoju i zwiększenia przychodów.

Dla MŚP to szansa na większe zlecenia

Dla niemal co trzeciej mniejszej firmy w Polsce największą korzyścią jest zdobycie większych kontraktów, które zapewniają wyższe dochody. Mikrofirmy, działające głównie w sektorze budowlanym, handlu i usług, zyskują dzięki temu stabilniejsze perspektywy.

– Mikrofirmy często działają na granicy bezpieczeństwa finansowego. […]. MŚP w Polsce mierzą się z nieregularnymi wpływami i utrzymaniem płynności finansowej, dlatego nawiązanie współpracy z dużym partnerem biznesowym stanowi dla nich istotną wartość. Dla 31 proc. przedsiębiorców główną korzyścią wynikającą z realizacji zleceń dla dużych firm jest perspektywa długoterminowej współpracy. Zapewnienie sobie ciągłości prac to szansa na planowanie przychodów i inwestycji w rozwój swojej działalności – mówi Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Mniejsze firmy liczą na dostęp do nowych rynków i klientów

Raport KRD pokazuje, że aż 28 proc. MŚP wskazuje na możliwość wejścia na nowe rynki dzięki sieci kontaktów dużych partnerów. Dla 27 proc. kluczową korzyścią są przewidywalne przychody, choć jednocześnie przedsiębiorcy zmagają się z długimi terminami płatności, co obciąża płynność finansową.

– Współpraca z dużym dostawcą daje szanse na rozwój, ale nie zawsze jest gwarantem stałych, regularnych dochodów. Przedsiębiorcy mogą być narażeni na przerwy operacyjne i okresy, kiedy nie zarabiają – mówi Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG.

Co piąta mikrofirma traktuje współpracę z dużym biznesem jako szansę na zdobycie nowych kompetencji i rozwój pracowników. To inwestycja w jakość i konkurencyjność, na którą zwraca uwagę znacznie mniej średnich przedsiębiorstw – tylko 10 proc.

Natomiast średnie firmy częściej dostrzegają szansę w realizacji dużych i bardziej skomplikowanych projektów. Taką korzyść wskazuje 29 proc. badanych. Dla 19 proc. atutem jest dostęp do nowoczesnych technologii i narzędzi pracy, które pozwalają im szybciej skalować biznes i budować przewagi konkurencyjne.

Ryzyko i prestiż przyciągają MŚP

Według badania 25 proc. przedsiębiorców za korzyść uważa wzrost wiarygodności w oczach klientów, a 17 proc. – prestiż wynikający z realizacji zleceń dla dużych firm.

– Mikro i małe przedsiębiorstwa, które liczą na prestiż i stabilność dużego klienta, nierzadko godzą się na bardzo długie terminy płatności. To rodzi ryzyko zatorów finansowych, które w przypadku mniejszych podmiotów mogą decydować o przetrwaniu – mówi Jakub Kostecki, prezes zarządu Kaczmarski Inkasso.

Współpraca MŚP z dużymi firmami jest obarczona dużym ryzykiem dla tych pierwszych. Jedna niezapłacona faktura od korporacji może zaważyć o „być albo nie być” mniejszych przedsiębiorstw. Z badania „Scenariusze MŚP na niepłacenie przez kontrahentów” wynika, że co trzecia mikrofirma i co siódma średnia firma nie ma planu działania na wypadek, gdy klient nie ureguluje należności za towar lub usługę.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP znają swoje zalety: wskazują na swoją elastyczność, indywidualne podejście i lokalną obecność. 30 proc. mikroprzedsiębiorców uważa, że znajomość rynku i niskie koszty współpracy czynią ich atrakcyjnymi dla dużych partnerów. Średnie przedsiębiorstwa wyróżniają się natomiast szybkością realizacji zamówień oraz wysoką jakością usług – wskazuje na to 30 proc. badanych. 29 proc. z nich uważa też, że ich mocną stroną jest innowacyjność i kreatywność.


Polecamy również: