{"vars":{{"pageTitle":"Świąteczne wydatki. Taki budżet na Boże Narodzenie planują Polacy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["najnowsze","shopfully","swieta","swieta-bozego-narodzenia","uce-research","wigilia","wydatki","wydatki-gospodarstw-domowych"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"5 grudnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":743115}} }
300Gospodarka.pl

Świąteczne wydatki pod kontrolą. Taki budżet na Boże Narodzenie planują Polacy

UCE Research i Shopfully Poland zapytały konsumentów, ile pieniędzy chcą przeznaczyć w tym roku na organizację i celebrację Wigilii i Bożego Narodzenia. Na żywność, dekoracje, prezenty, spotkania czy wyjazdy 11,4 proc. planuje wydać 200-300 zł w przeliczeniu na jedną osobę. Kolejne 11,3 proc. przeznaczy na to między 400 a 500 zł. Co jedenasty Polak jeszcze nie wie, ile będą go kosztować tegoroczne święta.

Raport „Wydatki świąteczne Polaków. Boże Narodzenie 2025” pokazuje, że 11,2 proc. konsumentów planuje w świątecznym budżecie koszty rzędu 300-400 zł na osobę. 11 proc. wyda powyżej 100 zł. Natomiast co dziesiąty chce zmieścić się w kwocie 100-200 zł na osobę. 8,2 proc. Polaków chce wydać 900-1000 zł na organizację świąt. Niewiele mniej, bo 8,1 proc., planuje wydatki o wysokości 500-600 zł. Najrzadziej podawany przedział to 800-900 zł na jedną osobę – taką kwotę deklaruje 2,6 proc. respondentów. Kolejne 2,6 proc. nie zamierza w ogóle wydawać pieniędzy na święta.


Polecamy również: Lotnictwo rośnie szybciej niż spadają emisje. Gdzie leżą granice dalszego wzrostu?


– Najpopularniejsze przedziały wydatków świątecznych pokazują, że Polacy nie mają jednej wspólnej normy budżetowej na Wigilię i Boże Narodzenie. Dane wskazują na wyraźnie zróżnicowane podejścia. Część osób planuje raczej skromne, budżetowe święta, podczas gdy inni zakładają umiarkowane wydatki, mieszczące się w średnich przedziałach. Taka polaryzacja nie jest zaskoczeniem. Odzwierciedla różnice dochodowe, style życia i fakt, że Polacy starają się racjonalizować koszty, ale jednocześnie nie chcą rezygnować z tradycyjnej celebracji świąt – mówi współautor raportu z Shopfully Poland Robert Biegaj, cytowany w komunikacie.

Z raportu wynika też, że przedział 200-300 zł wybierają głównie osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich 23,1 proc.), unikające odpowiedzi o wysokość miesięcznych dochodów netto (17,3 proc.), z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (17,6 proc.) oraz mieszkańcy miejscowości liczących od 50 tys. do 99 tys. ludności (15,2 proc.).

Z kolei przedział 400-500 zł wskazują przede wszystkim osoby w wieku 45-54 lat (wśród nich 16,4 proc.), z miesięcznym dochodem netto 3000-4999 zł (14,4 proc.), z wykształceniem średnim (11,7 proc.) oraz z miejscowości liczących od 20 tys. do 49 tys. mieszkańców (14,3 proc.).

Raport przygotowano na podstawie specjalnego badania opinii publicznej, które przeprowadzono w dniach 25-26.11.09.2025 metodą CAWI. Respondentami było 1021 Polaków w wieku 18-80 lat.


Przeczytaj także: