{"vars":{{"pageTitle":"Wysoka inflacja psuje nastroje konsumentów. Coraz mniej z nich może oszczędzać","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie","badanie-rynku","finanse-osobiste","konsumenci","main","oszczednosci","sgh","zwiazek-przedsiebiorstw-finansowych-w-polsce"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"15 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":263107}} }
300Gospodarka.pl

Wysoka inflacja psuje nastroje konsumentów. Coraz mniej z nich może oszczędzać

Wysoka inflacja i obawy przed bezrobociem sprawiają, że nastroje konsumentów na rynku finansowym cały czas się pogarszają, a perspektywy nie są optymistyczne.

Już drugi kwartał z rzędu znacząco obniżył15a się wartość Barometru Rynku Consumer Finance (BRCF) o 6,4 pkt. i osiągnęła poziom 90 pkt. (wobec 96,4 przed kwartałem i 98,1 przed rokiem). Łącznie w ciągu dwóch kwartałów wartość BRCF tąpnęła o 14,4 pkt.

Badanie cyklicznie przeprowadza Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH wraz ze Związkiem Przedsiębiorców Finansowych.

Pogorszenie zanotowano w prawie wszystkich dziedzinach.

– Gospodarstwa domowe obawiają się dwucyfrowej inflacji, zredukowały swoje oczekiwania dochodowe. Powagę sytuacji potwierdza też zmiana o 180 stopni retoryki władz monetarnych i rządu. W końcu władze dostrzegły problem bardzo wysokiej inflacji, rozpoczął się cykl wyraźnych podwyżek stóp procentowych, rząd ogłosił, jak w kryzysie pandemicznym, „tarcze” szacowane na dziesiątki miliardów złotych, które na marginesie są jak dolewanie benzyny do ognia, bo zadziałają proinflacyjnie – komentuje dr Sławomir Dudek z Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH i główny ekonomista Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Jak dodaje, konsumentom utrudniają ocenę sytuacji finansowej zmiany w podatkach, jakie wprowadził Polski Ład. Respondenci pesymistycznie oceniają zbilansowanie własnego budżetu. Spadła też jakość obsługi zobowiązań.

Obecnie około 45,6 proc. respondentów spodziewa się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań – przed kwartałem było to około 52,4 proc., a przed rokiem 57 proc. Jednocześnie jedynie 41 proc. ma nadwyżkę dochodów nad wydatkami, czyli jest zdolna oszczędzać. Przed kwartałem było to 48 proc., a przed rokiem 57 proc.

Po głębokim spadku w poprzednim kwartale, lekko odbiły oceny przyszłej sytuacji finansowej, jednak łącznie oceny sytuacji finansowej i zdolności kredytowej się pogorszyły

Nadal utrzymuje się bardzo pesymistyczna ocena gospodarki, własnej sytuacji finansowej i jednocześnie wysokie oczekiwania inflacyjne. Do tego nastąpił wyraźny wzrost stóp procentowych. Wszystko wskazuje na to, że oczekiwania inflacyjne paraliżują decyzje konsumentów oraz negatywnie odbijają się na ogólnych nastrojach ekonomicznych.

Dodatkowo respondenci deklarują też mniejszą skłonność do korzystania z kredytu.

– Spodziewamy się, że cykl podwyżek stóp procentowych będzie kontynuowany, a wysoka inflacja utrzyma się na dłużej. Nadchodzi spowolnienie wzrostu gospodarczego, rosną również problemy z obsługą zobowiązań. Gospodarstwa domowe już teraz redukują swoje plany wydatkowe – ocenia Marcin Czugan, prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych.

Barometru Rynku Consumer Finance (BRCF) jest wypadkową odpowiedzi na pytania o obecne i przyszłe problemów z obsługą wszelkich zobowiązań. Do jego wyliczenia brane są pod uwagę odsetki respondentów obsługujących swoje zobowiązania bezproblemowo. Przez zobowiązania rozumiane są regularne płatności (np. czynsz, opłaty za telefon, Internet, TV, raty leasingu).

Polski konsument jest bardziej eko. Co drugi sprawdza, czy firmy są tak zielone, jak deklarują