{"vars":{{"pageTitle":"Wysokie ceny dławią konsumpcję? Tak, ale słabiej, niż oczekiwano","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dane","gus","koniunktura","konsumpcja","makroekonomia","najnowsze","sprzedaz","sprzedaz-detaliczna"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 grudnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":446201}} }
300Gospodarka.pl

Wysokie ceny dławią konsumpcję? Tak, ale słabiej, niż oczekiwano

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. wzrosła o 1,6 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 0,3 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 18,4 proc. rdr.

Wyniki okazały się lepsze, niż oczekiwali ekonomiści. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w listopadzie rdr o 0,3 proc. i spadek o 0,6 proc. w ujęciu mdm.

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 17,9 proc. rdr.


Zobacz: Inflacja zasiadła przy wigilijnym stole. Tradycyjne potrawy droższe o kilkadziesiąt procent


– W listopadzie 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. podobnie jak w poprzednich dwóch miesiącach odnotowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 18,9 proc. wobec wzrostu o 55,8 proc. przed rokiem) – podał GUS w komunikacie.

– Sprzedaż wzrosła również w następujących prezentowanych grupach: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 6,1 proc.), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,8 proc.), „pozostałe” (o 1,5 proc.). Najgłębszy spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 14,4 proc.) – czytamy dalej.


Czytaj: Inflacja zmusza do zaciskania pasa. Na zakupach oszczędzają prawie wszyscy


GUS podał także, że w listopadzie 2022 r. w porównaniu z październikiem br. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 25,2 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 9,5 proc. w październiku br. do 11,9 proc. w listopadzie br.

– Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26 proc. przed miesiącem do 31,5 proc.), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,6 proc. do 21,1 proc.) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,7 proc. do 27,2 proc.) – podał GUS w komunikacie.

Dane GUS dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.

opracowanie własne/PAP

Tony jedzenia trafią na śmietnik. Co trzeci z nas wyrzuci je po świętach