{"vars":{{"pageTitle":"Wywłaszczenia pod CPK coraz bliżej. Komisja za odrzuceniem ustawy ws. odszkodowań","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","najnowsze","senat","wysiedlenia","wywlaszczenia"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"26 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":378307}} }
300Gospodarka.pl

Wywłaszczenia pod CPK coraz bliżej. Komisja za odrzuceniem ustawy ws. odszkodowań

Sejmowa Komisja Infrastruktury przychyliła się w środę do stanowiska Senatu, który chce odrzucenia ustawy ws. odszkodowań za wywłaszczenia nieruchomości m.in. pod Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Los ustawy zostanie rozstrzygnięty w bloku głosowań zaplanowanym na czwartek.

Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw wprowadza nowe zasady ustalania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości na cel publiczny, taki jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Zgodnie z nowelizacją wysokość odszkodowania ma być powiązana z wartością rynkową nieruchomości. Powiększoną – w przypadku prawa własności – o 20 proc. wartości nieruchomości i 40 proc. różnicy między wartością nieruchomości i wartością gruntu.

W przypadku prawa własności lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu odszkodowanie ma być powiększone o 40 proc. wartości lokalu. Jeśli wywłaszczana nieruchomość jest w bardzo złym stanie technicznym, a tym samym ma niską wartość rynkową, wysokość dopłaty do odszkodowania ma być ustalana w oparciu o ogłaszany przez wojewodę wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych.

Senat przeciwko ustawie

Na początku października Senat przyjął uchwałę ws. odrzucenia ustawy. Zdaniem Senatu przepisy wprowadzają mniej korzystne od dotychczasowych zasady ustalania wysokości odszkodowania.

Podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury posłowie zarekomendowali przyjęcie uchwały Senatu, a więc odrzucenie ustawy. Za senacką uchwałą zagłosowało 15 posłów, przeciw było 12, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Los ustawy zostanie rozstrzygnięty w bloku głosowań zaplanowanym na czwartek.

Wywłaszczenia czas zacząć

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma rozpocząć się już w przyszłym roku. Do tego czasu spółka, zajmująca się budową megalotniska, musi przygotować teren i usprawnić przenosiny wszystkich mieszkańców.

Na terenie przyszłego CPK i węzła kolejowego, mieszka obecnie 2200 osób w 750 domach. Mieszkańcy mogą skorzystać z Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN), zgłaszając chęć dobrowolnego dogadania się ze spółką, aby mogła nabyć grunty. Jeśli z tej opcji nie skorzystają – rozpoczną się wywłaszczenia.

Wywłaszczenia rozpoczną się, gdy zakończy się Program Dobrowolnych Nabyć, czyli w momencie wydania decyzji. Najprawdopodobniej będzie to w roku 2023.

CPK gotowy w 2027

Centralny Port Komunikacyjny powstanie do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha spółka CPK chce wybudować Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe. Będzie to węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)

Kto zostanie wysiedlony, a kto straci ziemię. Oto co wiemy o wywłaszczeniach pod budowę CPK [EXPLAINER]