Do galerii handlowych wrócili klienci. Obroty najemców w centrach handlowych w kwietniu były o 9 proc. wyższe niż przed rokiem, podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Najwięcej zyskały biura podróży i punkty gastronomiczne.
– Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych w kwietniu 2023 r. wzrosły o 9 proc. w porównaniu do kwietnia 2022 r. Odwiedzalność była o 2,6 proc. wyższa od tej sprzed roku. Z danych GUS wynika natomiast, że w kwietniu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących była o 3,4 proc. wyższa od tej z kwietnia 2022 r. – skomentował dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Ruch w sklepach wzrósł. Żeby oszczędzić poświęcamy więcej czasu na zakupy
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA) obroty wzrosły o 9,4 proc. Duże obiekty o powierzchni najmu (GLA) 40-60 tys. m2 notowały wzrosty o 8,6 proc. Średnie galerie (20-40 tys. m2 GLA) – o 7,1 proc., a najmniejsze (5-20 tys. m2 GLA) o 12 proc. Do galerii handlowych wyraźnie wracają więc klienci. Tzw. odwiedzalność, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w kwietniu o 2,6 proc. wyższa niż rok temu.
Brak ograniczeń pandemicznych to większe obroty
Kwiecień jest pierwszym miesiącem w 2023 r., gdy wyniki można porównać do analogicznego miesiąca z 2022 r. bez korekt wynikających z ograniczeń pandemicznych. Takie ograniczenia obowiązywały jeszcze w I kwartale 2022 r. Dotyczyły limitów osób w sklepach i restauracjach (do marca 2022 r.) oraz obowiązku noszenia maseczek (do kwietnia 2022 r.). Ich zniesienie skutkowało wzrostem obrotów w kwietniu 2022 r. o 13,4 proc. w stosunku do kwietnia 2019 r., zauważa PRCH.
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki w kwietniu, ze wzrostem o 30 proc., osiągnęły usługi. Duży wpływ na obroty w tej kategorii miały biura podróży, notujące wysokie wzrosty w związku z zakupem wycieczek na majówkę oraz rezerwacjami wyjazdów na wakacje.
W gastronomii obroty najemców wzrosły w kwietniu 2023 r. o 17,8 proc. (do kwietnia 2022 r.) Wydatki netto na 1 m2 powierzchni handlowej były tu najwyższe od początku 2023 r. Wpływ miała na to m.in. pogoda, skłaniająca klientów do częstszych spotkań w kawiarniach, barach i restauracjach. Z kolei w segmencie moda (wzrost o 10,2 proc. w stosunku do kwietnia 2022 r.) widać wpływ zakupów garderoby na sezon wiosenno-letni oraz preferencję zakupów stacjonarnych. PRCH podaje, że w tym samym miesiącu udział sprzedaży przez internet w grupie tekstylia, odzież, obuwie zmniejszył się z 23 proc. do 20 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.