{"vars":{{"pageTitle":"Wzrosło zużycie paliw w Polsce. Są nowe dane","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["benzyna","lpg","najnowsze","olej-napedowy","paliwa","ukraina","wzrost"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"27 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":633365}} }
300Gospodarka.pl

Wzrosło zużycie paliw w Polsce. Są nowe dane

Zużycie trzech głównych rodzajów paliw (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce wzrosło o 6 proc. rok do roku i wyniosło 26,67 mln metrów sześciennych w trzech kwartałach 2022 r., podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Ogółem zużycie sześciu rodzajów paliw zwiększyło się o 6 proc. rok do roku i wyniosło 28,3 mln metra sześciennego.

Słaba dynamika polskiej gospodarki, wojna w Ukrainie, konieczność zmiany kierunków zaopatrzenia w ropę i gotowe paliwa po wprowadzeniu sankcji na zakupy ropy i paliw w Rosji oraz wysokie ceny paliw w I kwartale 2023 r (szczególnie oleju napędowego) były głównymi elementami stymulującymi rynek paliw płynnych w Polsce. Dodatkowo na wielkość zakupów paliw wpłynęła w trzecim kwartale br. polityka cenowa największych operatorów rynkowych, podaje POPiHN.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Wojna w Ukrainie wpływa na rynek paliw

Porównanie wyników 3 kwartałów 2023 r. do 3 kwartałów 2022 r. utrudnia fakt rozpoczęcia w lutym ubiegłego roku agresji Rosji na Ukrainę, który mocno wstrząsnął rynkiem paliw w Polsce. Wtedy też obserwowano przez dłuższy okres masowe zakupy paliw 2 w hurcie i na stacjach paliw, co mocno zaważyło na wyniku całorocznym – informuje agencja.

W bieżącym roku sytuacja jest stabilna, ale ceny w I półroczu pozostały na wysokich poziomach – choć zdecydowanie niższych niż w II półroczu 2022 r. wpływając na zakupy Polaków na stacjach paliw. Działania wojenne w Ukrainie wymagają dużych ilości paliwa – głównie oleju napędowego, a Polska jest głównym hubem przerzutowym dla tego rodzaju zaopatrzenia.

Turystyka paliwowa

Skutkowało to tym, że eksport i reeksport paliw płynnych realizowany przez polskich przedsiębiorców był w omawianym czasie na rekordowych poziomach. Konsumpcję paliw w kraju, w znaczących okresach, wspomagała turystyka paliwowa na zachodnich i południowych granicach. Niższe ceny w Polsce niż w sąsiednich krajach europejskich zachęcały do przyjazdu w celu napełnienia baków i kanistrów. W ostatecznym rozrachunku wynik 3 kwartałów br. dla konsumpcji paliw płynnych przewyższał znacząco wynik z 3 kwartałów ubiegłego roku. Wyjazdy wakacyjne rodaków (głównie do miejscowości krajowych) stabilizowały wysoki poziom sprzedaży w miesiącach letnich – podano.

Rynek krajowy trzech głównych paliw płynnych (benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz gazu płynnego LPG) wykazał wynik lepszy o 6 proc. r/r, przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw płynnych wyniósł 41 proc. Wolumen wzrostu tegoż rynku wyniósł około 1,6 mln metrów sześciennych przy całkowitym zużyciu tych paliw na poziomie prawie 27 mln m3, z czego z importu pochodziło około 11 mln metrów sześciennych.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 3 proc. do 17,27 mln m3, benzyny o 13 proc. do 6,05 mln metrów sześciennych, natomiast popyt na LPG wzrósł o 10 proc. do 3,35 mln metrów sześciennych, wynika także z danych POPiHN.

– Ogółem, konsumpcja sześciu głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) przy niższym poziomie produkcji, wyraźnym wzroście importu i eksportu, była na poziomie wyższym o 6 proc. od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2022 r., przy czym udział importu w zaopatrzeniu rynku zwiększył się o 5 pkt. proc. i wyniósł 39 proc. rosnąc wolumenowo o 22 proc. – informuje agencja.

Licząc łącznie, konsumpcja wszystkich 6. gatunków paliw wyniosła 28,3 mln m3 i było to o 6 proc. lepiej niż przed rokiem. Produkcję krajową uzupełniono importem w wysokości nieco ponad 11 mln m3 , co stanowiło 39 proc. rynku. Ilość paliw sprowadzonych do kraju z zagranicy przewyższyła ubiegłoroczną o 22 proc. Bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2023 r. pokazał wyraźną nadwyżkę importu paliw nad eksportem liczonym łącznie z reeksportem. Ta różnica wyniosła obecnie około 8,5 mln m3 . Wynik tegoroczny został osiągnięty przy mniejszej od ubiegłorocznej produkcji krajowej, większym od ubiegłorocznego imporcie i powiększonym eksporcie i reeksporcie paliw, podsumowano.

Czytaj także: