{"vars":{{"pageTitle":"Co najczęściej kupujemy online? Nie są to książki ani ubrania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ankieta","dane","e-commerce","handel","handel-detaliczny","handel-internetowy","polska","sprzedaz","statystyki","zakupy","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"29 stycznia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":86806}} }
300Gospodarka.pl

Co najczęściej kupujemy online? Nie są to książki ani ubrania

W 2020 roku częściej niż do tej pory kupowaliśmy przez internet praktycznie każdy możliwy rodzaj dostępnych produktów. W niektórych przypadkach liczba osób deklarujących częstsze zakupy w tej formie była o 3-4 razy wyższa niż tych, którzy w ten sposób kupują rzadziej, wynika z raportu firm Shoper i SMSAPI.

Zgodnie z wynikami badania, największym wzrostem sprzedaży za pośrednictwem internetu cieszyły się produkty z kategorii „Zdrowie i uroda”. Ponad 34 proc. respondentów zadeklarowało, że w czasie pandemii zaczęło je częściej kupować w sklepach internetowych. Dane firmy Shoper mówią, że liczba transakcji w tej branży wzrosła w ubiegłym roku o niemal 60 proc. względem roku 2019.

Na drugim miejscu uplasowała się odzież (34 proc.), a na trzecim książki i multimedia (31,1 proc.). Produkty z tej ostatniej kategorii były również najczęściej wskazywane jako kupowane wyłącznie online (35,4 proc.). Inne branże z dużym udziałem transakcji tylko internetowych to hobby (wzrost o ponad 28 proc.), a także komputery i elektronika (ponad 24 proc.).

Z kolei branże „Sport i podróże” oraz „Motoryzacja” nie odnotowały większych zmian. Niewykluczone, że jest to wynik wprowadzanych w zeszłym roku obostrzeń dotyczących podróży, a także gromadzenia się i uprawiania sportu i rekreacji.

Czy czeka nas koniec tradycyjnych księgarń?

Z badania Shopera i SMSAPI wynika także, że duża jest grupa osób, które zakupów pewnych grup artykułów dokonują wyłącznie w internecie – zwłaszcza w porównaniu z respondentami, którzy robią zakupy tych samych produktów wyłącznie w tradycyjnych sklepach.

Aż 35,4 proc. proc. badanych przyznała, że towary z grupy „Książki i multimedia” kupuje tylko i wyłącznie online. To niemal czterokrotnie większy odsetek niż w przypadku zwolenników wyłącznie zakupów stacjonarnych.

Podobny trend widoczny jest także w grupie „Hobby i rozrywka w czasie wolnym” (28,1 proc. wobec 14,3 proc.), „Komputery i elektronika” (24,6 proc. wobec 12,3 proc.), „Sport i podróże” (22 proc. wobec 12,1 proc.) oraz „Upominki i akcesoria” (15,6 proc. wobec 14,9 proc.).

Więcej zwolenników tradycyjnych zakupów jest wciąż wśród osób kupujących artykuły spożywcze (2,8 proc. wobec 72,6 proc.), a także artykuły do domu i ogrodu, dla dzieci, motoryzacyjne, odzież i obuwie oraz z kategorii „Zdrowie i uroda”.

źródło: Shoper, SMSAPI

Sprzedaż detaliczna spadła w listopadzie o ponad 5%. Ale rzuciliśmy się na zakupy online