{"vars":{{"pageTitle":"Zakupy online łączą pokolenia. Kupować w sieci lubimy wszyscy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie","badanie-konsumenckie","milenialsi","najnowsze","paypal","pokolenie-z","zakupy","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"11 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":595435}} }
300Gospodarka.pl

Zakupy online łączą pokolenia. Kupować w sieci lubimy wszyscy

Pokolenie Z i milenialsi w Polsce uwielbiają zakupy online. Aż 90 proc. z nich korzysta z internetu do dokonywania zakupów, a 63 proc. robi to regularnie, kilkukrotnie w miesiącu – wynika z najnowszego badania PayPal. 

Badanie zostało przeprowadzone przez PayPal na zlecenie SW Research w maju 2023 roku w Polsce na grupie 1010 respondentów, którzy należą do pokolenia Z (urodzeni w latach 1996-2010) i milenialsów (urodzeni w latach 1981-1995).

Zgodnie z wynikami badania, prawie 60 proc. osób, które kupują online i są urodzone po 1981 roku, wyszukuje produkty w mediach społecznościowych przed dokonaniem zakupu. Brak dostępnej preferowanej metody płatności to jeden z powodów porzucenia koszyka zakupowego dla 31 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 27 proc. milenialsów.


Czytaj również: Badanie: Większość Polaków robi zakupy online dla rozrywki i w ramach terapii


Zakupy online przybierają na sile

Ludzie spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych, czy nam się to podoba, czy nie. Przeglądanie Facebooka, YouTube czy Instagrama pozwala zapoznać się z najnowszymi wiadomościami, skontaktować się ze znajomymi, czy znaleźć interesujące ich artykuły – komentuje Efi Dahan, dyrektor generalny na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael w PayPal.

– To ostatnie jest szczególnie ważne z punktu widzenia sprzedających, dla których media społecznościowe mogą być źródłem dodatkowych przychodów. Zwłaszcza że, jak pokazują wyniki naszego ostatniego badania, prawie 60 proc. respondentów wykorzystuje je do wyszukiwania produktów przed dokonaniem zakupu – dodaje Dahan.

Badanie PayPal wykazało, że zakupy online są jedną z najpopularniejszych aktywności w sieci dla tych grup wiekowych. Przez internet kupuje 9 na 10 respondentów w Polsce, a 63 proc. z nich robi to regularnie. Milenialsi są bardziej skłonni do wielokrotnych zakupów niż pokolenie Z. W kwietniu 2023 milenialsi wydali średnio 1008 złotych na zakupy online, co jest o 200 złotych więcej niż pokolenie Z.

Co w internecie kupują pokolenia?

Najpopularniejszymi kategoriami produktów kupowanych online są odzież, obuwie i akcesoria, kosmetyki i produkty higieniczne, urządzenia elektroniczne, subskrypcje oraz jedzenie z dostawą do domu. Większość zakupów finalizowana jest za pomocą smartfonów, przy czym pokolenie Z nieznacznie przewyższa milenialsów pod tym względem.

Badanie wykazało również pewne różnice między pokoleniem Z a milenialsami w zakupowych preferencjach. Pokolenie Z częściej sięga po subskrypcje serwisów streamingowych i bilety na podróże, a także jest bardziej impulsywne w zakupach. Milenialsi częściej kupują meble, elementy wystroju wnętrz i zabawki. Również większy odsetek milenialsów preferuje zakupy na polskich platformach sprzedażowych w porównaniu do pokolenia Z.

Badanie podkreśla również rolę mediów społecznościowych jako ważnego źródła inspiracji zakupowych. Przeszło 47 proc. respondentów deklaruje, że przechodzi na stronę internetową konkretnej marki na podstawie informacji zamieszczonych w mediach społecznościowych. Platformy społecznościowe, takie jak Facebook, YouTube i Instagram, odgrywają istotną rolę w procesie poszukiwania i wyboru produktów przed zakupem.

Milenialsi i Gen Z łączy potrzeba poczucia bezpieczeństwa w sieci. Najnowsze badanie PayPal pokazuje, że przedstawiciele obu pokoleń czują się pewniej, gdy korzystają ze znanych i zaufanych platform (42 proc.) i sklepów internetowych (45 proc.) lub płacą za pomocą uznanej i niezawodnej metody płatności (42 proc).


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Bezpieczeństwo w sieci jest kluczowe

Bezpieczeństwo transakcji online jest również istotne dla pokolenia Z i milenialsów. Badanie wykazało, że zarówno dla przedstawicieli tych grup wiekowych, jak i dla sprzedawców, płynność i bezpieczeństwo procesu płatności są kluczowe. PayPal jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej zaufanych metod płatności wśród respondentów.

– Nasze badanie potwierdziło, że płynna i bezpieczna realizacja transakcji jest kluczowym elementem udanych zakupów. Długi i skomplikowany proces płatności oraz brak preferowanej metody płatności zostały wskazane wśród głównych powodów porzucenia koszyka przez odpowiednio 17 proc. i 29 proc. respondentów – podkreśla Efi Dahan.

– Z drugiej strony, prawie jedna czwarta ankietowanych klientów (24 proc.) zrezygnowała z zakupu w sieci z powodu obaw o bezpieczeństwo transakcji. Z perspektywy sprzedawców zapewnienie bezproblemowych i bezpiecznych płatności jest zatem kluczem do przyciągnięcia i utrzymania klientów dodaje.

Polecamy również: