{"vars":{{"pageTitle":"Zakupy online to także zwroty. Większość Polaków korzysta z tej opcji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["konsumenci","najnowsze","santander-bank-polska","zakupy-online","zakupy-przez-internet","zwroty"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"14 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":643128}} }
300Gospodarka.pl

Zakupy online to także zwroty. Większość Polaków korzysta z tej opcji

Produkty zamówione w internecie zwróciło więcej niż raz 58 proc. Polaków, wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”.

Ponadto 3/4 osób z tej grupy oddawało towar zamówiony w internecie w ciągu ostatniego roku. Rzadziej respondenci deklarowali, że zdecydowali się zwrócić produkty zamówione w e-commerce kilkanaście (8 proc.) oraz kilkadziesiąt razy (4 proc.).

– Co może niektórych zaskoczyć, wielu Polaków kupujących online nie miało jeszcze sytuacji, w której zdecydowało się na zwrot produktu zamówionego w sklepie internetowym. Odpowiedziało w ten sposób 23 proc. respondentów. W tej grupie znalazło się najwięcej seniorów w wieku 60 lat i więcej, mężczyzn oraz ankietowanych z wykształceniem podstawowym. Ponadto 12 proc. Polaków kupujących online zwróciło produkt zakupiony przez internet tylko jeden raz – powiedziała dyrektorka ds. sprzedaży internetowej z Santander Consumer Banku Ewelina Krzynowy-Gaweł.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Dlaczego zwracamy zakupione produkty?

Wyniki badania pokazują, że najczęstszym motywatorem do odesłania towaru jest jego niewłaściwy rozmiar lub wymiary (64 proc.). Co czwarty respondent z tej grupy wymieniał niezadowalającą jakość zamówionej rzeczy (28 proc.). Podobny odsetek wskazał uszkodzenie produktu (27 proc.). Natomiast kolejno 21 proc. i 18 proc. ankietowanych z tej grupy zwróciło produkt zakupiony online, ponieważ jego wygląd odbiegał od tego, co można było zobaczyć na stronie internetowej sklepu lub był niezgodny z opisem. Poza tym respondenci zapytani o powód odesłania towaru wskazywali, że jego działanie odbiegało od oczekiwanego (15 proc.) lub że zakup był nieprzemyślany (11 proc.).

Ankietowanych, którzy zadeklarowali, że zdarzyło im się zwrócić produkt kupiony online więcej niż raz w życiu, oraz tych, którzy nigdy nie odesłali nic z powrotem do e-sklepu, zapytano, czy w ciągu bieżącego roku zostawili sobie niezadowalający produkt z e-sklepu. 57 proc. respondentów odpowiedziało „nie”. Co trzeciemu ankietowanemu z tej grupy zdarzyło się zostawić produkt kupiony przez internet w ciągu br., mimo że nie był z niego zadowolony (34 proc.). Do najczęstszych powodów tego stanu rzeczy wskazywanych przez ten odsetek ankietowanych należały brak czasu lub ochoty na wypełnianie formalności związanych ze zwrotem oraz chęć sprzedaży lub oddania nietrafionego zakupu innej osobie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.

Czytaj także: