{"vars":{{"pageTitle":"Zakupy wciąż drożeją. Średnia wartość koszyka zakupowego to już prawie 300 zł","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny-w-sklepach","inflacja","inflacja-2023","koszyk-zakupowy","najnowsze","wartosc-zakupow","zakupy","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"19 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":613130}} }
300Gospodarka.pl

Zakupy wciąż drożeją. Średnia wartość koszyka zakupowego to już prawie 300 zł

Średnia wartość koszyka zakupowego sieci handlowych wzrosła o 9,28 proc. rok do roku do 285,05 zł we wrześniu 2023 roku. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku utrzymała się prawie na tym samym poziomie co przed miesiącem i wyniosła 285,05 zł (wzrost o 0,03 zł).

Choć oficjalne wskaźniki inflacji z miesiąca na miesiąc są niższe, to z analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że w przypadku najbardziej popularnych produktów codziennego użytku zmiany cen wyglądają nieco inaczej. Z naszego najnowszego badania wynika, że we wrześniu średnia cena koszyka zakupowego utrzymała się prawie na tym samym poziomie, co miesiąc wcześniej i wyniosła 285,05 zł, to wzrost o 0,03 zł. Niewielkie wzrosty cen odnotowano w pięciu sieciach, a w pozostałych ośmiu ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki.


Czytaj także: Raport: zakupy coraz droższe. By zapełnić koszyk trzeba wydać o jedną piątą więcej


Jeśli zaś chodzi o porównanie września 2023 do zeszłego roku, to wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Naszym zdaniem, jesienią sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele. Walka między największymi graczami jest już wyraźnie widoczna, świadczy o tym choćby fakt, że po raz drugi z rzędu obserwujemy zmianę na fotelu lidera, który po Lidlu obecnie zajęła Biedronka – dodaje Sierocki.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, wskazano, że klienci mogliby zapłacić 194,14 zł (mniej o 17,87 zł niż w sierpniu bieżącego roku), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 344,99 zł (mniej o 4,87 zł niż w sierpniu bieżącego roku).

Inflacja nie daje o sobie zapomnieć

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu 2023 wyniosła 150,85 zł i była o 13 zł wyższa niż w sierpniu 2023. Suma koszyka minimalnego we wrześniu 2023 była niższa o 2,82 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2023 droższy o 7,4 proc. rok do roku.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 263,95 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery – 355,07 zł.

We wrześniu 2023 roku za zakupy online płaciliśmy o 0,84 zł mniej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (285,05 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną, wskazano również.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2023 roku względem 2022 roku podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze. Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (16,81 proc.). Natomiast w największym stopniu zdrożały artykuły sypkie. We wrześniu bieżącego roku wzrost ten wyniósł 21,51 proc. wobec 2022 roku – czytamy dalej.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 17,73 proc, słodycze o 14,64 proc, a chemia domowa i kosmetyki o 13,27 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii nabiał (we wrześniu 2023 roku drożej o 1,4 proc.) – podsumowano.

ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.

Polecamy także: