{"vars":{{"pageTitle":""Zetki" na rynku pracy: Pracodawco przyłóż się i dopracuj ofertę. Inaczej rozmów nie będzie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["main","najnowsze","najwazniejsze","pokolenie-z","praca","pracodawcy","rekrutacja","rynek-pracy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":587044}} }
300Gospodarka.pl

„Zetki” na rynku pracy: Pracodawco przyłóż się i dopracuj ofertę. Inaczej rozmów nie będzie

Aż 7 na 10 młodych Polaków z pokolenia Z nie będzie starać się o pracę, jeśli ogłoszenie pracodawcy będzie niejasne lub niekompletne. Prawie połowa nie przystąpi do rozmów, jeśli oferta nie będzie przedstawiać szczegółowych warunków zatrudnienia. 

Dla większości osób z generacji Z informacje w ofertach pracy muszą być jasne i wyczerpujące. Jest to jeden z czynników wpływających na decyzję większości z nich o aplikowaniu na konkretne stanowisko – wynika z raportu Akademii Humanitas  „Pokolenie Z na rynku pracy”.

Pokolenie Z, które obejmuje osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem, staje się coraz bardziej obecne na rynku pracy.  Zetki do 2030 roku w samej Europie mają stanowić ponad jedną czwartą osób zdolnych i gotowych do podjęcia pracy. Wśród przedstawicieli tego pokolenia dominują osoby z innymi potrzebami i podejściem do kariery zawodowej w porównaniu do poprzednich pokoleń. I do tych właśnie potrzeb będą musieli dostosować się pracodawcy.


Zobacz też: Czego boi się pokolenie Z. Nowe badania Uniwersytetu Warszawskiego


Z badania Akademii Humanitas wynika, że 71 proc. respondentów z pokolenia Z uważa, że niejasny profil stanowiska jest wystarczającym powodem, by zrezygnować z aplikowania na daną posadę.

Ponadto, blisko 40 proc. wskazało, że brak kompletnych informacji w ogłoszeniu na temat warunków pracy stanowi wystarczający powód do rezygnacji.

To bardzo podobne wyniki do tych, które uzyskują ankieterzy w innych krajach. Według ankiety Adobe aż 85 proc. przedstawicieli tej generacji w Stanach Zjednoczonych nawet nie zaaplikuje na ofertę pracy, jeśli nie będzie ona przedstawiała przedziału wynagrodzenia. Pisaliśmy o tym tu.

Gdzie pokolenie Z szuka pracy?

Przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia Z to „digital native”. Nie dziwi zatem, że  pracy poszukują przede wszystkim online.

Z drugiej strony chociaż popularne kanały społecznościowe, takie jak Instagram czy TikTok, stanowią naturalne miejsce poszukiwań dla Zetek, nie są one jedyną przestrzenią, w której młodzi szukają ofert pracy. Ważnym aspektem w poszukiwaniu pracy są rekomendacje znajomych oraz popularne portale z ogłoszeniami, które oferują dostęp do wielu ofert w jednym miejscu.

– Dzisiaj firmy, które chcą przyciągnąć uwagę pokolenia Z i zachęcić ich do pracy, muszą działać wielowymiarowo – mówi Izabela Foltyn, Kierownik Działu ds. sprzedaży, Aplikuj.pl.

– Młode generacje wnikliwie przeglądają oferty i nie wybaczają błędów. Dlatego to, w jakim otoczeniu pojawi się nasze ogłoszenie ma tak duże znaczenie w podjęciu decyzji o aplikacji do danej firmy – dodaje.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


LinkedIn, popularna platforma do relacji zawodowych, też nie jest miejscem pierwszego wyboru dla osób z pokolenia Z. Około jedna piąta użytkowników LinkedIn to osoby najmłodsze na rynku pracy, jednak niewiele z nich korzysta z tego portalu podczas poszukiwania nowego zatrudnienia.

Pracodawcy, dostosujcie się!

Według ekspertów nowoczesne platformy do szukania pracy powinny spełniać kilka ważnych kryteriów.

Po pierwsze, powinny być intuicyjne i łatwe w obsłudze, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Młodsze pokolenia oczekują przyjaznego interfejsu oraz innowacyjnych rozwiązań.

Po drugie, kluczową rolę odgrywa personalizacja, która proponuje oferty pracy pasujące do zainteresowań i preferencji użytkowników.

Aby przyciągnąć uwagę i zainteresowanie pokolenia Z, firmy muszą  dostosować się do ich oczekiwań. Niezbędne jest dostarczanie kompletnych informacji w ofertach pracy oraz obecność na różnych platformach online, w tym w social mediach.

Czytaj także: