{"vars":{{"pageTitle":"Zmiany klimatu uderzą w rynek ropy. Jest kolejne ostrzeżenie, tym razem dla Azji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["ipcc","klimat","najnowsze","raport-ipcc","ropa","surowce","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 maja 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":710213}} }
300Gospodarka.pl

Zmiany klimatu uderzą w rynek ropy. Jest kolejne ostrzeżenie, tym razem dla Azji

Naukowcy ostrzegają, że rosnący poziom mórz może poważnie zakłócić dostawy ropy naftowej i zagrozić bezpieczeństwu energetycznemu w krajach Azji, które są silnie uzależnione od importu. Z 15 największych terminali tankowców na świecie, 12, w tym pięć w Azji, jest położonych na terenach, które zostaną zalane w przypadku podniesienia się poziomu mórz o jeden metr.

Topniejący lód i wzburzone morza spowodowane rosnącą temperaturą Ziem i mogą doprowadzić do „nieodwracalnego wzrostu poziomu mórz o wiele metrów”, co nie tylko zaleje kluczowe porty naftowe i zakłóci światowy handel ropą, ale również zniszczy rafinerie i obiekty petrochemiczne na wybrzeżach – ostrzegają eksperci z China Water Risk (CWR). Raport opisuje Reuters.

Agencja zwraca uwagę, że w oficjalnych prognozach Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (Intergovernmental Panel on Climate Change – IPCC) z 2021 roku oszacowano, że przy obecnych trendach poziom mórz może podnieść się o ponad metr do końca stulecia, a w skrajnych przypadkach nawet o dwa metry.

Test warunków skrajnych

CWR przeprowadziło „test warunków skrajnych” infrastruktury morskiej wykorzystywanej do eksportu i importu ropy naftowej. Wyniki pokazują, że nisko położone porty i obiekty bunkrowe byłyby szczególnie narażone na skutki wyższego poziomu mórz.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Z 15 największych terminali tankowców na świecie, 12, w tym pięć w Azji, jest położonych na terenach, które zostaną zalane w przypadku podniesienia się poziomu mórz o jeden metr.

Oznacza to, że zagrożone jest aż 42 proc. światowego eksportu ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej, Rosji, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, co ma wpływ na dostawy ropy do Chin, USA, Korei Południowej i Holandii wynoszące 45 proc.

Jak się ochronić przed katastrofą

Azjatyckie kraje, które prawdopodobnie ucierpią najbardziej, powinny nie tylko stać na czele globalnego odejścia od ropy, ale także pilnie zająć się poprawą odporności infrastruktury portowej.

Ryzyka infrastrukturalne, o których mowa w naszym raporcie, stwarzają wyjątkowe możliwości inwestycyjne. Musimy je wykorzystać i zerwać z nałogiem na ropę naftową. Nasze uzależnienie od niej nie tylko zagraża bezpieczeństwu energetycznemu, ale może położyć kres naszej przyszłości – powiedziała Debra Tan, dyrektor CWR i główna autorka raportu, cytowana przez agencję Reuters.

Japonia i Korea Południowa importują około trzech czwartych swojej ropy naftowej z portów, które zostaną zalane w przypadku podniesienia się poziomu mórz o jeden metr. Raport ostrzega, że może to również mieć wpływ na większość ich własnych portów odbiorczych.

Polecamy również: