Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego wpłynie na rozliczenia zobowiązań podatkowych oraz wypełnianie obowiązków sprawozdawczych dotyczących podatków.
Od 1 lipca 2023 r., odwołany zostanie w Polsce stan zagrożenia epidemicznego. To nie tylko koniec obowiązku noszenia maseczek w placówkach ochrony zdrowia. Co zmieni się jeżeli chodzi o podatki?
Wraca raportowanie schematów podatkowych
Wraz z początkiem sierpnia terminy dotyczące MDR, czyli raportowania schematów podatkowych, nie będą już zawieszone.
MDR to system obowiązkowego ujawniania informacji o schematach podatkowych. Jego celem jest zapobieganie unikaniu opodatkowania i umożliwienie wczesnego wykrywania potencjalnie szkodliwych schematów podatkowych. Dotyczy to firm lub osób, które pełnią rolę „promotora” bądź „korzystającego” w kontekście schematów podatkowych.
– Obowiązek raportowania schematów podatkowych do szefa KAS spoczywa na promotorze (np. doradcy podatkowym udostępniającym schemat klientowi), a w określonych sytuacjach na korzystającym (kliencie). W sytuacji niezaraportowania przez nich schematu obowiązek ten może ciążyć na wspomagającym (np. na notariuszu). Dodatkowo, po stronie korzystającego może powstać obowiązek zaraportowania zastosowania schematu podatkowego – tłumaczy firma doradcza Deloitte.
MDR dotyczy podmiotów działających w charakterze promotorów, których przychody lub koszty przekroczyły w roku poprzedzającym rok obrotowy równowartość 8 mln zł. Standardowy termin na podstawowe raportowanie informacji o schemacie podatkowym (tzw. MDR-1) to 30 dni.
„Biała lista” podatników VAT
Od 1 lipca terminy do zawiadomienia o zapłacie należności na rachunek spoza „białej listy” ponownie wyniosą 7 dni. Oznacza to powrót do standardowego terminu obowiązującego przed pandemią.
Wcześniej, z powodu trwania stanu zagrożenia epidemicznego, termin do zawiadomienia o zapłacie należności na rachunek spoza „białej listy” został wydłużony z 7 dni do 14 dni od dnia zlecenia przelewu. Krótko mówiąc, płatnik miał więcej czasu na zawiadomienie o zapłacie należności na rachunek, który nie figuruje na „białej liście”. „Biała lista” to podmioty, którym przysługuje termin 7 dni na zawiadomienie o zapłacie.
Sprawy karne i skarbowe
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego oznacza także wydłużenie terminów oczekiwania na interpretację indywidualną.
Do tej pory organ podatkowy miał 3 miesiące na rozpatrzenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, który został złożony po dniu wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego. Teraz w przypadku wniosków złożonych przed 1 lipca 2023 r., będzie to 6 miesięcy.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter
Kolejna kwestia. Po zakończeniu stanu zagrożenia epidemicznego wznowione zostaną terminy przedawnienia karalności czynu oraz przedawnienia wykonania kary w sprawach o przestępstwa i przestępstwa skarbowe. Oznacza to, że od 1 stycznia 2024 r. terminy przedawnienia będą liczone zgodnie z przepisami dotyczącymi standardowych terminów przedawnienia, które obowiązują przed okresem stanu zagrożenia epidemicznego.
Od 1 lipca 2023 r. przestaną obowiązywać regulacje umożliwiające udostępnianie akt sprawy oraz poszczególnych dokumentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Procedura udostępniania akt sprawy będzie musiała odbywać się zgodnie z tradycyjnymi metodami, takimi jak wysyłka pocztą czy osobisty odbiór.
Również od 1 lipca 2023 r. przeprowadzanie zdalnie czynności w toku postępowania, które wcześniej było możliwe z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przestanie obowiązywać. Czynności procesowe będą wiązały się z osobistym stawiennictwem.
Przywrócenie opłaty prolongacyjnej
Dodatkowo, o czym przypomina firma audytorsko-doradcza KPMG, od 1 sierpnia 2023 r. organy podatkowe będą ponownie nakładać opłatę prolongacyjną na podatników jeżeli ci zwlekają z zapłatą podatku lub innych należności podatkowych po upływie terminu płatności.
Natomiast zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach będą ponownie uwzględniały (od 1 sierpnia) zaległości podatkowe, których zapłata po upływie terminu płatności była objęta zaniechaniem poboru odsetek. Zaniechanie poboru odsetek oznacza, że organ podatkowy odstępuje od naliczania i pobierania odsetek za zaległości podatkowe, np. ze względu na określone okoliczności.