{"vars":{{"pageTitle":"Firmy chcą szybkiego uchwalenia pakietu VAT dla e-commerce","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","nowe-technologie","opinie"],"pageAttributes":["e-commerce","nowe-technologie","pakiet-e-commerce","podatki","vat"],"pagePostAuthor":"Katarzyna Mokrzycka","pagePostDate":"6 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":130092}} }
300Gospodarka.pl

Firmy chcą szybkiego uchwalenia pakietu VAT dla e-commerce

Przedsiębiorcy apelują do parlamentarzystów o pilne uchwalenie zmian do ustawy o podatku od towarów i usług, która wdroży przepisy UE dotyczące opodatkowania importu w e-commerce.  

„Apelujemy o pilne uchwalenie zmian do ustawy o podatku od towarów i usług wdrażających unijne przepisy dotyczące opodatkowania działalności e-commerce”, napisali przedstawiciele zrzeszającej firmy Konfederacji Lewiatan w liście do Elżbiety Witek, marszałek Sejmu.

Firmy działające w sektorze e-commerce chcą jak najszybszego wprowadzenia pakietu Vat e-commerce, ponieważ ta zmiana będzie mieć duże znaczenie dla firm z branży. E-commerce chce dostać czas na przygotowanie procedur i aktualizację systemów rozliczeniowych do stosowania nowych zasad rozliczania VAT w transakcjach transgranicznych.

– Nowe przepisy, implementujące pakiet VAT e-commerce, powinny obowiązywać od 1 lipca 2021 r., tj. zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Niedokonanie implementacji tych przepisów we właściwym terminie oznaczać będzie poważne trudności dla polskich przedsiębiorców w prawidłowym rozliczeniu transakcji z kontrahentami zagranicznymi, uważają eksperci Lewiatana.

Zmiany zawarte w pakiecie VAT e-commerce mają na celu uszczelnienie poboru podatku VAT w handlu transgranicznym oraz uproszczenie obowiązków związanych z podatkiem VAT dla przedsiębiorstw prowadzących transgraniczną sprzedaż towarów lub usług konsumentom.

Z założenia to rozwiązanie ma pomóc europejskich sprzedawcom e-commerce w konkurencji z dostawcami spoza Europy – chociaż nikt nie nazywa tego wprost, chodzi o konkurencję z chińskim e-commerce. Obowiązujące prawo pozwala na import do Europy przesyłek o wartości do 22 euro bez VAT. To luka, która powoduje, że małe paczki z wielkich platform sprzedażowych (tzw. marketplace) z Chin traktowane były, jak przesyłki prywatne. Pakiet e-commerce zakłada likwidację ich zwolnienia z VAT.

Chińska grupa Alibaba (w tym Aliexpress), obsługuje w Polsce do 6 mln klientów rocznie. Z Chin do Polski trafia w ciągu roku 10 mln przesyłek.

W opinii ministra Jana Sarneckiego, wiceministra finansów, zmiana przepisów wyrówna szanse europejskich sprzedawców.

Ponieważ dostawcy dóbr spoza Unii nie płaca Vat to ich towary są o około ¼ tańsze niż europejskie – mówi minister Sarnowski w rozmowie z 300Gospodarką.

Eksperci przewidują, że do 2025 roku platformy sprzedażowe zwiększą swój udział w całym wolumenie sprzedaży transgranicznej do 65 proc. Z wyliczeń ekspertów z CBCommerce dowiadujemy się, że w roku poprzedzającym pandemię obroty w ramach handlu transgranicznego w sieci wyniosły na Starym Kontynencie 143 mld euro. Jego wartość rośnie w tempie dwucyfrowym rocznie, stanowiąc około 25-30 proc. w całym europejskim e-commerce.


Artykuł został zrealizowany dzięki wsparciu z Mastercard Center for Inclusive Growth. Mastercard nie miał wpływu na jego treść.