{"vars":{{"pageTitle":"Cła Trumpa uderzają w branżę lotniczą. Przemysł apeluje o wyjątek","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["amerykanskie-cla","boeing","branza-lotnicza","donald-trump","dostawy-samolotow","linie-lotnicze","najnowsze","samoloty","sektor-lotniczy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"29 kwietnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":739369}} }
300Gospodarka.pl

Cła Trumpa uderzają w branżę lotniczą. Przemysł apeluje o wyjątek

Amerykański sektor lotniczy walczy nie tylko z rosnącymi kosztami wynikającymi z ceł, ale także z malejącym popytem na podróże lotnicze. Przedstawiciele branży prowadzą intensywne rozmowy z Białym Domem. Starają się o przywrócenie zasad bezcłowego handlu, które obowiązywały na mocy Umowy o Cywilnych Statkach Powietrznych z 1979 roku – informuje agencja Reuters.

Nowe cła na import samolotów i części z Europy i Azji szkodzi sektorowi lotniczemu, który dotąd generował ponad 75 mld dolarów rocznej nadwyżki handlowej. Dlatego przedstawiciele branży lotniczej spotykali się z członkami administracji i z samym prezydentem Trumpem. W rozmowie z Reuters CFO American Airlines, Devon May, powiedział, że wprowadzenie taryf „nie ma ekonomicznego sensu”.

Z powodu ceł linie lotnicze nie tylko ograniczają zamówienia na nowe samoloty, ale także rozważają zwroty leasingowanych maszyn i opóźnienia dostaw. Koszty rosną także dla producentów. Boeing szacuje swój roczny koszt ceł na mniej niż 500 mln dolarów, GE Aerospace przekroczy 500 mln dolarów, a RTX – 850 mln dolarów.

Słabnący popyt na podróże lotnicze pogłębia problemy

Problemy związane z cłami nakładają się na spadające zainteresowanie podróżami. Według danych Departamentu Pracy USA ceny biletów lotniczych w marcu odnotowały największy miesięczny spadek od września 2021 roku. Linie lotnicze, w tym Alaska Airlines i American Airlines, przyznają, że aby utrzymać poziom rezerwacji, muszą obniżać ceny biletów.

Ameryka Północna odpowiada za 25 proc. globalnego ruchu lotniczego. Zmniejszenie liczby startów i lądowań w tym regionie może zaowocować ograniczeniem działalności serwisowej firm w ciągu najbliższego roku.

Argumenty przemysłu: eksportujemy, zatrudniamy, wspieramy gospodarkę

W przeciwieństwie do wielu innych sektorów działalność amerykańskiej branży lotniczej opiera się głównie na produkcji w USA. Co więcej, firmy lotnicze eksportują też produkty o wysokiej wartości. Jak podaje Reuters, GE Aerospace podczas rozmów z administracją Trumpa zaznaczył, że sektor lotniczy ma najwyższy pozytywny bilans handlowy ze wszystkich branż.

Prezes GE Aerospace, Larry Culp, apelował, by nie traktować sektora lotniczego jak innych branż dotkniętych protekcjonizmem.

Nasze bezcłowe warunki handlu budowały przez dekady sukces amerykańskiego eksportu i powinny zostać utrzymane – powiedział Culp.

Na razie administracja USA nie ogłosiła decyzji o ewentualnym zniesieniu ceł dla branży lotniczej. Jednak sektor ma nadzieję, że argumenty o wpływie na miejsca pracy, eksport i gospodarkę okażą się wystarczająco przekonujące, by przywrócić warunki sprzed wojny celnej.


Polecamy również: