{"vars":{{"pageTitle":"GreenWay uruchomi 1500 nowych ładowarek elektryków. Podwoi też sieć ładowania elektrycznych ciężarówek","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["ladowanie-elektryczne","ladowanie-samochodow-elektrycznych","najnowsze","przeglad-prasy","samochody-elektryczne","zielona-energia"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"28 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":591683}} }
300Gospodarka.pl

GreenWay uruchomi 1500 nowych ładowarek elektryków. Podwoi też sieć ładowania elektrycznych ciężarówek

GreenWay Polska pracuje nad uruchomieniem 10 hubów ładowania dla pojazdów ciężarowych do końca 2025 roku. Planuje również uruchomienie 1,5 tysiąca szybkich punktów ładowania (DC) w ciągu kolejnych 3 lat, co oznacza podwojenie w stosunku do obecnej sieci firmy.

Analizujemy potencjalne lokalizacje tych hubów, ale podstawowe znaczenie mają tu warunki przyłączeniowe. Traktujemy to bardzo poważnie, to duża szansa dla naszego biznesu i duży skok w rozwoju polskiej elektromobilności – powiedział Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, w rozmowie z ISBnews.

W jego ocenie, ładowanie samochodów ciężarowych to przyszłość branży.

Za 10 lat popyt na usługi ładowania w sieci publicznej ze strony transportu ciężkiego może być większy niż ze strony samochodów osobowych. To oczywiście ogromne wyzwanie technologiczne, wymagające stworzenia dedykowanej infrastruktury, co wiąże się z większym ryzykiem inwestycyjnym, bo trudno dziś o miarodajne założenia dotyczące rozwoju tego segmentu rynku, ale uważamy, że należy je podjąć – dodał prezes.


Czytaj również: Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym


Dodaje, że Polska od zawsze była jednym z unijnych liderów w spedycji międzynarodowej, a dzięki rozwojowi sieci ładowarek dla samochodów ciężarowych, może taką pozycję zachować w przyszłości.

Mamy coraz więcej zapytań ze strony przewoźników, czy jesteśmy w stanie stworzyć dla nich sieć ładowania, bo ich klienci zaczynają wymagać realizowania przewozów za pomocą bezemisyjnej floty – podsumował Czyżewski.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Więcej stacji dla osobówek

GreenWay Polska planuje również uruchomić 1,5 tysiąca punktów szybkiego ładowania (DC) w ciągu kolejnych 3 lat. Mają to być głównie huby ładowania o mocy pojedynczego punktu 200 – 400 kW każdy. To oznacza podwojenie w stosunku do stanu obecnej sieci.

Przygotowujemy się do bardzo znaczących inwestycji w związku z pozyskanym finansowaniem, w perspektywie 3 lat chcemy uruchomić około 1500 szybkich punktów ładowania, co przełoży się na ich podwojenie w sieci GreenWay  – powiedział Czyżewski w rozmowie z ISBnews.

Zgodnie z przewidywaniami, pierwsze efekty inwestycji powinny być widoczne w przyszłym roku. Obecnie w sieci GreenWay w Polsce działa 530 ogólnodostępnych stacji ładowania, z czego blisko 290 stanowią stacje DC (o mocy od 50 kW w górę), w tym 38 stanowią urządzenia o mocy 150 kW i wyższej, a 78 ładowarki o mocy 100 – 150 kW .

Zapłacimy kartą za ładowanie elektryka

Z czasem standardem przy ładowarkach samochodów elektrycznych zlokalizowanych przy głównych trasach staną się terminale płatnicze.

Regulacje jednoznacznie rozstrzygają kwestę terminali płatniczych przy ładowarkach. Rozporządzenie AFIR wymusza stosowanie terminali płatniczych przy wszystkich nowo powstających urządzeniach zlokalizowanych wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej od stycznia 2027 roku, zatem prędzej czy później takie rozwiązania będą wykorzystywane również w innych lokalizacjach – powiedział Czyżewski w rozmowie z ISBnews.

W jego ocenie, terminal płatniczy mógłby być dodatkową opcją dla tych klientów, którzy ładują się jedynie bardzo sporadycznie.

– Kierowcy samochodów elektrycznych przekonają się, że wygodniej jest być zarejestrowanym w bazie operatora i płacić za pomocą aplikacji czy karty RFID. W przyszłości będzie to także ułatwione poprzez technologię plug&charge i integrację płatności z systemem samochodu – dodał.

(Opracowanie Filip Majewski)

Polecamy również: