{"vars":{{"pageTitle":"Humanoid będzie pomagał w konserwacji linii kolejowych. To innowacja japońskiej kolei","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["infrastruktura","japonia","kolej","najnowsze","roboty-humanoidalne","robotyzacja","transport"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"4 lipca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":717607}} }
300Gospodarka.pl

Humanoid będzie pomagał w konserwacji linii kolejowych. To innowacja japońskiej kolei

Japońska kolej wprowadza do użytku humanoida, który ma wspomagać konserwację sieci kolejowej. Maszyna o wysokości 12 metrów posiada oczy w kształcie butelek po napoju gazowanym oraz sylwetkę z dużymi ramionami, które można wyposażyć w ostrza lub pędzle.

Nowa maszyna, przypominająca postać z filmu Wall-E, rozpocznie pracę w West Japan Railway już w tym miesiącu. Robot został zamontowany na ciężarówce, która może poruszać się po szynach. Ma być wykorzystany do prac konserwacyjnych – podaje dziennik The Guardian.


Zobacz też: Turyści w sandałach wspinający się na górę Fuji. Japonia ogranicza overtourism i wprowadza nowe przepisy


Jak działa nowy, japoński robot?

Maszynę obsługuje operator siedzący w kokpicie ciężarówki. Nadzorujący może sterować zdalnie potężnymi kończynami humanoida i obserwować jego pracę poprzez przez kamery, które zostały umieszczone w oczach.

Maszyna ma zasięg pionowy 12 metrów i może używać różnych przyrządów, przenosić przedmioty o wadze do 40 kilogramów, a także trzymać pędzel do malowania i używać piły łańcuchowej. Na razie głównym zadaniem robota będzie przycinanie gałęzi drzew wzdłuż torów oraz malowanie metalowych ram, które utrzymują kable nad pociągami – podaje dziennik.

Technologia ta pomoże wypełnić braki kadrowe w starzejącej się Japonii oraz zmniejszyć liczby wypadków, takich jak upadki pracowników z wysokości czy porażenia prądem  – informuje West Japan Railway.

– W przyszłości mamy nadzieję wykorzystać maszyny do wszystkich rodzajów operacji konserwacyjnych naszej infrastruktury – mówił prezes firmy Kazuaki Hasegawa podczas ostatniej konferencji prasowej. – To może stanowić studium przypadku dotyczące sposobów radzenia sobie z niedoborem siły roboczej – dodał.

Czytaj także: