{"vars":{{"pageTitle":"Wykres Dnia: Te dane największego banku w kraju pokazują, jak mocno Polacy postawili na płatności mobilne","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["nowe-technologie","wykres-dnia"],"pageAttributes":["blik","fintech","iko","pko-bp","platnosci-bezgotowkowe","platnosci-mobilne","technologie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"29 maja 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":9465}} }
300Gospodarka.pl

Wykres Dnia: Te dane największego banku w kraju pokazują, jak mocno Polacy postawili na płatności mobilne

Użytkownicy IKO, aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego, wykonali już łącznie 200 mln transakcji swoimi telefonami. Jednak najciekawsze jest to, jak zmienił się na przestrzeni lat sposób korzystania z tej aplikacji. 

IKO to dziś 3,5 miliona aktywnych aplikacji i dziesiątki funkcji dostępnych z poziomu telefonu. Od prawie roku klienci PKO Banku Polskiego w każdym kolejnym miesiącu częściej logują się do aplikacji mobilnej niż do serwisu internetowego.

Co więcej, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce, z aż 25-procentowym udziałem w rynku (według raportów PRNews), więc dane z banku odpowiedzialnego za tak dużą część polskiego rynku wydają się być dość reprezentatywne dla całego kraju.

Wśród 200 milionów operacji dokonanych przez klientów dotychczas w IKO najczęściej pojawiają się przelewy, płatności BLIKIEM w sklepach internetowych, a także płatności zbliżeniowe w sklepach stacjonarnych. W samym I kwartale 2019 roku bank zanotował ponad 33 miliony transakcji w IKO.

PKO Bank Polski podzielił się z 300Gospodarką danymi pokazującymi to, jak zmienił się sposób użytkowania IKO w 2019 roku w porównaniu do 2013 roku.

I tak, w 2013 roku aż 70 proc. wszystkich transakcji wykonywanych w IKO stanowiły wypłaty z bankomatów. Dziś to zaledwie niecałe 4 proc. Ten dramatyczny spadek pokazuje, jak mocno Polacy postawili na płatności bezgotówkowa – i dokonali tej zmiany w 6 lat.

Duże wzrosty IKO zanotowało natomiast w kategorii przelewów, gdzie nastąpił wzrost z ponad 10 do prawie 50 proc. Płatności w sklepach internetowych zaliczyły natomiast trzykrotny wzrost.

 

Zarówno grono użytkowników, jak i katalog operacji, które można wykonać w aplikacji mobilnej największego polskiego banku stale rosną.

„Coraz szersze grono naszych klientów bankuje już wyłącznie przez telefon i ten trend jest też znakomicie widoczny na całym rynku bankowym. Na pierwsze 100 mln transakcji czekaliśmy ponad 5 lat, a drugie tyle nasi klienci wykonali już w niespełna rok. Bankowość mobilna konsekwentnie zastępuje inne formy zarządzania finansami czy dokonywania codziennych płatności, bo są po prostu dla klientów najwygodniejsze i dostępne od ręki” – powiedział Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.

W ostatnich aktualizacjach w aplikacji IKO pojawiły się między innymi mobilna autoryzacja operacji, wnioskowanie o kartę kredytową oraz wygodne zlecenie stałe na cele charytatywne. Aktualnie prowadzone są prace nad projektem „Talk to IKO”, który umożliwi sterowanie aplikacją, a w przyszłości także innymi usługami dodanymi, za pomocą głosu.

Bank zapowiada, że w najbliższych aktualizacjach w IKO pojawi się możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacania parkingu i zakupu kart podarunkowych.

>>> Czytaj też: IKO wygrywa w rankingu najlepszych bankowych aplikacji mobilnych na świecie